Nitowanie jest jedną z najstarszych i najsprawdzonych metod łączenia elementów stalowych, szczególnie w konstrukcjach nośnych, takich jak mosty suwnic. Ta metoda polega na łączeniu dwóch lub więcej elementów metalowych za pomocą nitów, które są wprowadzane do wcześniej wywierconych otworów, a następnie formowane w taki sposób, aby stworzyć trwałe połączenie. Dzięki swojej wysokiej wytrzymałości i odporności na zmęczenie, nitowanie jest szczególnie preferowane w projektach, gdzie bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji są kluczowe. Dodatkowo, nitowanie pozwala na łatwą demontaż i naprawę, co jest istotne w przypadku przeprowadzania konserwacji mostów. Zgodnie z normami PN-EN 1993, właściwe projektowanie i wykonanie połączeń nitowych jest kluczowe dla zapewnienia stabilności konstrukcji. Praktyczne przykłady zastosowania nitowania obejmują nie tylko mosty, ale również wieże, budynki i różnego rodzaju konstrukcje przemysłowe, gdzie trwałość i niezawodność są kluczowe.
Wybór odpowiedzi związanych ze skręcaniem, zgrzewaniem lub klejeniem opiera się na błędnym przekonaniu o odpowiednich metodach łączenia stosowanych w konstrukcjach nośnych. Skręcanie, choć stosowane w wielu aplikacjach inżynieryjnych, nie jest optymalnym rozwiązaniem w kontekście mostów suwnic. W przypadku skręcania, połączenia są realizowane za pomocą śrub i nakrętek, co wymaga precyzyjnego dopasowania elementów oraz regularnej kontroli stanu technicznego połączeń. Z kolei zgrzewanie, które polega na łączeniu materiałów poprzez ich stopienie w miejscach styku, ma swoje ograniczenia, zwłaszcza w kontekście dużych konstrukcji, gdzie może wystąpić deformacja materiałów oraz trudności w inspekcji jakości połączeń. Metoda klejenia, mimo że zyskuje na popularności w niektórych dziedzinach, nie dostarcza wystarczającej wytrzymałości mechanicznej dla konstrukcji narażonych na dynamiczne obciążenia, takie jak mosty. Wybór niewłaściwej metody łączenia prowadzi do obniżenia bezpieczeństwa oraz trwałości konstrukcji, co może skutkować poważnymi konsekwencjami. Aby skutecznie projektować i realizować konstrukcje nośne, inżynierowie muszą kierować się sprawdzonymi normami i dobrymi praktykami w zakresie technologii łączenia, co w przypadku mostów suwnic zdecydowanie wskazuje na nitowanie jako najlepsze rozwiązanie.