Przenośnik wałkowy nie jest stosowany do transportu materiałów sypkich luzem, ponieważ jego konstrukcja jest zoptymalizowana do przenoszenia przedmiotów o ustalonym kształcie i wymiarach, takich jak paczki, palety, czy kontenery. Wałki, na których umieszczane są ładunki, działają na zasadzie przesuwania ich po powierzchni, co jest efektywne w przypadku twardych, stabilnych jednostek ładunkowych. W odniesieniu do materiałów sypkich, takich jak piasek, żwir czy cukier, ich forma nie pozwala na stabilne umiejscowienie na wałkach, co może prowadzić do rozrzucania, niewłaściwego transportu i efektywności operacyjnej. Przykładem efektywnego zastosowania przenośników wałkowych jest transport gotowych produktów w linii montażowej, gdzie zapewniają one płynne przejście towarów.
Przenośniki śrubowe, kubełkowe i taśmowe są powszechnie wykorzystywane do transportu materiałów sypkich, jednak każdy z tych typów urządzeń ma swoje specyficzne zastosowania i ograniczenia, które warto zrozumieć. Przenośniki śrubowe działają na zasadzie wprowadzania materiału do spiralnie uformowanej śruby, co umożliwia efektywne przesuwanie sypkich substancji. W przypadku jednak dużych ilości materiału sypkiego mogą wystąpić problemy z zatorami, zwłaszcza gdy materiał ma tendencję do zbrylania się. Przenośniki kubełkowe z kolei wykorzystują kubełki zamocowane na taśmie, co doskonale sprawdza się przy transporcie pionowym, ale także mają swoje ograniczenia, gdyż materiały sypkie o małej gęstości mogą wypadać z kubełków. Przenośniki taśmowe, z drugiej strony, są jednymi z najpopularniejszych rozwiązań do transportu materiałów sypkich, jako że taśma zapewnia dużą powierzchnię transportową i minimalizuje ryzyko utraty materiału. Jednak ich konstrukcja musi być odpowiednio przystosowana do danego rodzaju materiału sypkiego, aby uniknąć strat i zatorów. Osoby, które wybierają nieodpowiedni typ przenośnika do danych warunków, mogą napotkać trudności operacyjne oraz zwiększone koszty utrzymania i eksploatacji. Dlatego kluczowe jest zrozumienie specyfiki materiałów i ich właściwości fizycznych przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego rodzaju przenośnika.