Wały korbowe i wały rozrządu silników spalinowych są kluczowymi elementami konstrukcyjnymi, które muszą wykazywać odpowiednią wytrzymałość oraz elastyczność. Żeliwo sferoidalne, znane również jako żeliwo sferoidalne grafitowe, łączy ze sobą doskonałe właściwości mechaniczne i niską masę. Dzięki strukturze grafitu w postaci kulistych form, żeliwo to posiada doskonałą odporność na zmęczenie, co jest niezwykle ważne w kontekście pracy silnika, gdzie elementy te poddawane są dużym obciążeniom cyklicznym. Przykładem zastosowania żeliwa sferoidalnego są silniki wysokoprężne, w których elementy takie jak wały korbowe odgrywają kluczową rolę w przekształcaniu ruchu tłoków w ruch obrotowy. Standardy branżowe, takie jak ASTM A536, określają wymagania dotyczące właściwości mechanicznych tego materiału, co czyni go idealnym wyborem w przemyśle motoryzacyjnym oraz maszynowym, gdzie niezawodność i trwałość są priorytetem. W porównaniu do innych rodzajów żeliwa, takich jak żeliwo szare, sferoidalne oferuje znacznie lepszą odporność na pękanie i deformacje, co czyni je preferowanym materiałem w zaawansowanych konstrukcjach mechanicznych.
Wybierając inne rodzaje żeliwa, takie jak żeliwo ciągliwe, szare czy białe, można natrafić na poważne ograniczenia, które wpływają na trwałość i funkcjonalność wałów korbowych oraz wałów rozrządu. Żeliwo ciągliwe, znane również jako żeliwo o wysokiej wytrzymałości, charakteryzuje się dobrą plastycznością, jednak nie osiąga takich parametrów wytrzymałościowych jak żeliwo sferoidalne. Użycie tego materiału w aplikacjach silnikowych może prowadzić do zwiększonej podatności na zmęczenie materiału, a tym samym do awarii. Żeliwo szare, z kolei, choć powszechnie stosowane w różnych aplikacjach przemysłowych, ma ograniczoną odporność na naprężenia i może pękać pod wpływem dynamicznych obciążeń. Jest to ważna kwestia w kontekście pracy silnika, gdzie wały korbowe i rozrządu muszą znosić znaczne obciążenia. Żeliwo białe, charakteryzujące się twardością, ma zastosowanie głównie tam, gdzie wymagana jest odporność na ścieranie, ale jego kruchość sprawia, że nie nadaje się do elementów narażonych na cykliczne obciążenia, jak w przypadku wałów. Przy wyborze materiałów do produkcji tych komponentów należy kierować się nie tylko ich wytrzymałością, ale również odpornością na zmęczenie oraz właściwościami mechanicznymi, które są kluczowe dla bezpieczeństwa i niezawodności silników spalinowych. Dlatego użycie żeliwa sferoidalnego w tego typu aplikacjach jest zgodne z najlepszymi praktykami przemysłowymi oraz standardami technicznymi.