Żuraw przejezdny to specjalistyczne urządzenie transportowe, które charakteryzuje się możliwością przemieszczania się wzdłuż placu budowy lub zakładu przemysłowego. Jego konstrukcja składa się z wysięgnika zamontowanego na ruchomej platformie, co umożliwia podnoszenie i przenoszenie ciężkich ładunków na różne odległości. Przykładowo, w przypadku dużych projektów budowlanych, żurawie przejezdne są wykorzystywane do transportu prefabrykowanych elementów konstrukcyjnych, takich jak stalowe belki czy betonowe panele. Zgodnie z normami bezpieczeństwa, operatorzy żurawi przejezdnych muszą przechodzić odpowiednie szkolenia i uzyskiwać certyfikaty, aby zapewnić bezpieczne i efektywne użytkowanie urządzenia. Działanie żurawia przejezdnego jest zgodne z najlepszymi praktykami przemysłowymi, co czyni go niezastąpionym narzędziem w każdym projekcie budowlanym.
Wciągnik krążkowy, dźwignik zębaty oraz dźwignik rolkowy to urządzenia, które pełnią różne funkcje, lecz nie są w stanie zastąpić żurawia przejezdnego. Wciągnik krążkowy jest konstrukcją wykorzystywaną do podnoszenia ciężarów w pionie za pomocą układu krążków i jest ograniczony do jednego punktu podnoszenia, co uniemożliwia mu przemieszczanie się po placu budowy. Z kolei dźwignik zębaty służy do przesuwania ciężarów w poziomie, ale również nie ma zdolności do transportu ładunków na dużych odległościach. Dźwignik rolkowy jest zaprojektowany do podnoszenia i przesuwania ładunków wzdłuż torów, co również nie odpowiada funkcjonalności żurawia przejezdnego, który łączy mobilność z możliwością podnoszenia ciężkich ładunków. Typowe błędy w ocenie tych urządzeń wynikają z mylenia ich zakresu zastosowania. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że żuraw przejezdny łączy w sobie cechy zarówno podnoszenia, jak i transportu ładunków w różnych kierunkach, co czyni go znacznie bardziej wszechstronnym narzędziem w pracy na budowie.