Kwalifikacja: MEC.03 - Montaż i obsługa maszyn i urządzeń
Zawód: Technik mechanik
W celu zapobieżenia przypadkowemu i niepożądanemu zwolnieniu ładunku w dźwignicach wykorzystuje się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Hamulce zapadkowe to naprawdę ważna część systemu, który chroni ładunek w dźwignicach. Ich konstrukcja sprawia, że w razie awarii albo nagłego zatrzymania od razu blokują ruch. To bardzo istotne, bo dzięki temu zmniejsza się ryzyko, że ładunek spadnie i może kogoś zranić. W praktyce używa się ich w różnych urządzeniach, jak dźwigi budowlane, suwnice czy wciągarki. Normy branżowe, np. EN 13155, mówią o tym, jak ważne jest, by stosować odpowiednie zabezpieczenia, w tym właśnie hamulce zapadkowe, żeby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność pracy. Użycie takich hamulców w dźwignicach to zresztą nie tylko dobra praktyka, ale też zgodność z najlepszymi standardami inżynieryjnymi, co znacznie podnosi bezpieczeństwo w pracy.
Mówiąc o wielokrążkach, hamulcach zapadkowych, uchwytach i chwytakach, to są to elementy, które można spotkać w kontekście dźwignic i transportu ładunków, ale nie wszystkie nadają się jako zabezpieczenia przed opadaniem ładunku. Wielokrążki głównie ułatwiają podnoszenie ładunku, zmniejszając potrzebną siłę, a nie są zaprojektowane jako systemy bezpieczeństwa. Ich funkcja to bardziej pomoc w podnoszeniu niż zabezpieczenie przed upadkiem. Uchwyty i chwytaki pomagają trzymać ładunek, ale same w sobie nie gwarantują, że coś nie spadnie, gdy coś się zepsuje. Blokady mogą działać w różnych mechanizmach, żeby zatrzymać ruch, ale w dźwignicach to nie wystarczy. Często ludzie myślą, że jakikolwiek element mechaniczny może zastąpić specjalne zabezpieczenia. A tak nie jest! W rzeczywistości, żeby zapewnić bezpieczeństwo podczas podnoszenia ciężarów, trzeba stosować odpowiednie rozwiązania jak hamulce zapadkowe, które natychmiast zareagują w razie nagłej sytuacji, co jest kluczowe dla ochrony ludzi i mienia.