Korozja naprężeniowa jest zjawiskiem, które występuje, gdy na metal działają zarówno czynniki środowiskowe, jak i zmienne naprężenia mechaniczne. To połączenie prowadzi do przyspieszenia procesu korozji, co może być szczególnie niebezpieczne w konstrukcjach inżynieryjnych, gdzie integralność materiałów jest kluczowa. Przykładem może być stal stosowana w mostach lub zbiornikach ciśnieniowych, gdzie zmiany obciążenia mogą powodować mikropęknięcia. W takich przypadkach, zgodnie z normami takimi jak ASTM G39, inżynierowie powinni stosować odpowiednie materiały, które wykazują odporność na korozję naprężeniową, takie jak stal nierdzewna lub stopy o wysokiej odporności na korozję. Właściwe projektowanie, regularna kontrola stanu technicznego oraz stosowanie inhibitorów korozji to praktyki, które są niezbędne do minimalizacji ryzyka korozji naprężeniowej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w inżynierii materiałowej.
Korozja wodna, chemiczna i ziemna to różne rodzaje korozji, które nie odnoszą się bezpośrednio do jednoczesnego działania środowiska korozyjnego i naprężeń. Korozja wodna zachodzi głównie w obecności wody, gdzie metal reaguje z wilgocią i rozpuszczonymi substancjami chemicznymi, co prowadzi do ogólnych uszkodzeń strukturalnych. Jednakże, w przypadku korozji naprężeniowej, kluczowym elementem jest wpływ zmiennych naprężeń na proces korozji. Korozja chemiczna odnosi się do reakcji metalu z substancjami chemicznymi w otoczeniu, co niekoniecznie wiąże się z działaniem naprężeń. Z kolei korozja ziemna dotyczy głównie metali w kontakcie z glebą, gdzie mikroorganizmy i związki chemiczne powodują degradację metalu, ale także nie uwzględnia wpływu naprężeń. Pojmowanie korozji jako jedynie wyniku działania chemikaliów lub wody prowadzi do pominięcia istotnych czynników mechanicznych, które odgrywają kluczową rolę w praktycznych zastosowaniach inżynieryjnych, takich jak mosty, rurociągi czy zbiorniki. Dlatego istotne jest, aby podczas analizy problemów z korozją, brać pod uwagę wszystkie czynniki wpływające na trwałość materiałów i konstrukcji.