Smary suche, takie jak smary stałe (np. grafit, molibden) lub smary proszkowe, charakteryzują się właściwościami, które umożliwiają minimalizację tarcia pomiędzy stykającymi się powierzchniami. W przypadku smarowania suchego, brak substancji płynnych eliminuje ryzyko powstawania filmu smarowego, który mógłby zmieniać charakterystykę tarcia. W rezultacie, tarcie jest wyższe, co przeciwdziała wszelkim formom przesuwania się lub poślizgu pomiędzy częściami. W praktyce oznacza to, że smary suche znajdują zastosowanie w warunkach ekstremalnych, takich jak wysoka temperatura czy obecność substancji chemicznych, które mogą degradują smary płynne. Standardy branżowe, takie jak ISO 6743, definiują różne klasyfikacje smarów, a odpowiedni dobór smarów jest kluczowy dla wydajności mechanizmów, szczególnie w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym, gdzie precyzyjne działanie jest niezbędne.
Wybór smarów półsuchych, półpłynnych lub płynnych w kontekście smarowania styków mechanicznych wiąże się z fundamentalnym błędem w interpretacji zasad tarcia. Smarowanie półsuche, choć może wydawać się bardziej wszechstronnym rozwiązaniem w porównaniu do smarów suchych, w rzeczywistości wprowadza do systemu dodatkową warstwę płynu, co obniża tarcie poprzez tworzenie filmu smarowego. W przypadku smarowania półpłynnego, obecność cieczy zmniejsza bezpośredni kontakt pomiędzy powierzchniami, co skutkuje niższym tarciem. Problematyczne stają się jednak sytuacje, w których smarowanie płynne przyczynia się do zjawiska tzw. „smarowania hydrodynamicznego”, co nie jest pożądane w kontekście wysokotemperaturowych zastosowań, gdzie smary mogą ulegać degradacji. W praktyce, w zastosowaniach inżynieryjnych, nieumiejętność prawidłowego doboru smaru do warunków eksploatacji prowadzi do szybszego zużycia elementów, zwiększenia kosztów utrzymania i potencjalnych awarii. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że różne typy smarów mają swoje specyficzne właściwości, które powinny być starannie analizowane w kontekście wymogów mechanicznych i środowiskowych, w których będą stosowane.