Napawanie jest procesem technologicznym, który polega na nanoszeniu dodatkowego materiału na uszkodzoną powierzchnię zęba w kole zębatym. Proces ten jest szczególnie przydatny w przypadku wyłamania zęba, ponieważ umożliwia odbudowę uszkodzonej geometrii i przywrócenie pełnej funkcjonalności elementu. W praktyce napawanie wykonuje się przy użyciu różnych rodzajów elektrod lub drutów spawalniczych, które są zgodne z materiałem, z którego wykonane jest koło zębate. Kluczowe jest dobranie odpowiedniego rodzaju materiału napawającego, tak aby uzyskać wysoką wytrzymałość i odporność na zużycie. Proces ten zgodny jest z normami ISO 15614-1, które określają wymagania dla procedur spawalniczych. Dodatkowo, napawanie jest stosowane w wielu branżach, w tym w przemyśle motoryzacyjnym, maszynowym, a także w energetyce, gdzie maszyny narażone są na intensywne zużycie. Po napawaniu zwykle przeprowadza się obróbkę wykończeniową, np. szlifowanie, aby osiągnąć odpowiednią precyzję wymiarową zęba.
Kadmowanie jest procesem, który polega na pokrywaniu podzespołów warstwą kadmu w celu zwiększenia ich odporności na korozję. Choć może to poprawić ochronę powierzchniową elementu, nie ma zastosowania w kontekście naprawy uszkodzonych zębów kół zębatych. W rzeczywistości kadmowanie nie przywraca strukturalnej integralności ani nie odbudowuje wymiarów zęba, co czyni tę metodę nieodpowiednią do tego typu napraw. Klejenie, z kolei, jest stosunkowo nowoczesną techniką, ale w przypadku wyłamania zęba w kole zębatym nie zapewnia odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej. Materiały klejące, nawet te najbardziej zaawansowane, mogą nie sprostać wymaganiom związanym z obciążeniem dynamicznym, co prowadzi do ryzyka dalszych uszkodzeń. Oksydowanie to proces chemicznego utleniania, który może być stosowany do poprawy odporności na korozję bądź estetyki powierzchni, ale nie ma zastosowania w kontekście naprawy strukturalnej. W przypadku kół zębatych, gdzie precyzyjny kształt i wytrzymałość są kluczowe, metody te nie mogą zaspokoić wymagań dotyczących naprawy. Typowe błędy myślowe w tym kontekście obejmują mylenie ochrony powierzchniowej z naprawą strukturalną, co prowadzi do niewłaściwych praktyk w inżynierii mechanicznej. Właściwą metodą naprawy zębów w kołach zębatych pozostaje napawanie, które łączy możliwości wzmocnienia i odbudowy strukturalnej.