Łożyska toczne są kluczowym elementem wielu maszyn i urządzeń, a ich głównym atutem jest niska oporność ruchu, co zwiększa efektywność pracy całego układu mechanicznego. Stosowane są przede wszystkim tam, gdzie istotna jest minimalizacja tarcia, co przekłada się na zmniejszone zużycie energii i dłuższą żywotność elementów. Przykłady zastosowań obejmują silniki elektryczne, wentylatory, a także w systemach transportowych, gdzie niskie opory ruchu są krytyczne dla efektywności energetycznej. W branży motoryzacyjnej, łożyska toczne są wykorzystywane w kołach pojazdów, co znacząco wpływa na komfort jazdy oraz zużycie paliwa. Zgodnie z normami ISO, łożyska muszą spełniać określone wymagania dotyczące jakości i trwałości, co czyni je niezastąpionym elementem w nowoczesnym inżynierii mechanicznej. Zastosowanie odpowiednich materiałów i technologii produkcji gwarantuje, że łożyska toczne będą działać z optymalną wydajnością przez długi czas.
Stwierdzenie, że łożyska toczne są stosowane jako zamienniki łożysk dzielonych, jest mylące. Choć łożyska dzielone mają swoje miejsce w szczególnych zastosowaniach, ich funkcje są odmienne i nie można ich bezpośrednio porównywać do łożysk tocznych. Łożyska dzielone są zaprojektowane z myślą o łatwej wymianie w trudno dostępnych miejscach, a niekoniecznie o minimalizacji oporów ruchu. Ponadto, odpowiedź mówiąca o cichobieżności nie uwzględnia całego spektrum zastosowań łożysk tocznych, które mogą być stosowane w głośniejszych środowiskach, gdzie ważniejsze są inne właściwości, jak nośność czy odporność na zmęczenie. Tłumienie drgań wału to kolejna koncepcja, która nie jest główną rolą łożysk tocznych; w tym przypadku bardziej odpowiednimi rozwiązaniami są łożyska elastomerowe lub inne systemy amortyzujące. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych typów łożysk i ich zastosowań. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy rodzaj łożyska ma swoje unikalne właściwości i przeznaczenie, co wpływa na wybór odpowiedniego rozwiązania w zależności od wymagań projektu.