Łożyska toczne są stosowane w aplikacjach, gdzie kluczowym wymaganiem są niskie opory rozruchu. Główna zaleta tych łożysk wynika z ich konstrukcji, która minimalizuje tarcie między elementami tocznymi a bieżnią. W porównaniu do łożysk ślizgowych, łożyska toczne mogą znacząco zmniejszyć opory rozruchu, co przekłada się na mniejsze zużycie energii i dłuższą żywotność maszyny. Przykładem zastosowania łożysk tocznych są silniki elektryczne, gdzie niskie opory rozruchu są niezbędne do efektywnego uruchamiania oraz pracy przy niskich prędkościach. W przemyśle motoryzacyjnym, łożyska toczne są kluczowe w osiach kół oraz w układzie kierowniczym, eliminując opory, co wpływa na poprawę osiągów i redukcję zużycia paliwa. Zgodnie z normami ISO, łożyska toczne powinny być właściwie dobrane do specyfikacji mechanicznych, co zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność ich działania w różnych warunkach operacyjnych.
Wybór łożysk tocznych powinien być oparty na dokładnej analizie wymagań aplikacji, a nie tylko na intuicyjnych przesłankach. Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na przenoszenie dużych obciążeń. Choć łożyska toczne mogą przenosić znaczne obciążenia, w rzeczywistości nie zawsze są optymalnym rozwiązaniem w tej kwestii. W przypadku dużych obciążeń lepszym wyborem mogą być łożyska ślizgowe, które rozkładają ciężar na większej powierzchni, co zmniejsza ryzyko uszkodzeń. Kolejna błędna koncepcja dotyczy tłumienia drgań; łożyska toczne nie są projektowane przede wszystkim do tego celu. Tłumienie drgań jest bardziej charakterystyczne dla łożysk elastomerowych, które absorbują wibracje. Również wymagana cichobieżność nie jest kluczowym czynnikiem wyboru łożysk tocznych – ich głośność zależy od wielu czynników, w tym od jakości smarowania oraz montażu. Typowym błędem myślowym jest zatem uproszczenie funkcji łożysk, co może prowadzić do niewłaściwego doboru komponentów. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy rodzaj łożyska ma swoje specyficzne cechy i zastosowania, a ich efektywność zależy od kontekstu, w którym są wykorzystywane.