Zwilżenie uszczelek gumowych olejem przed montażem jest kluczowym krokiem mającym na celu zapewnienie ich prawidłowego funkcjonowania oraz wydłużenie żywotności. Olej działa jako środek smarujący, który zmniejsza tarcie pomiędzy uszczelką a wałkiem, co jest szczególnie istotne w aplikacjach, gdzie uszczelki są narażone na ruch obrotowy. Dobrą praktyką jest stosowanie olejów, które są zgodne z materiałem uszczelki oraz przeznaczeniem aplikacji, aby uniknąć degradacji gumy. W branży automotive oraz przemysłowej, przed montażem uszczelek hydraulicznych czy pneumatycznych, często zaleca się stosowanie specjalnych smarów silikonowych, które dodatkowo chronią gumę przed działaniem wysokich temperatur oraz chemikaliów. Przykładami zastosowań mogą być układy hamulcowe, gdzie poprawne smarowanie uszczelek zapewnia ich szczelność oraz bezpieczeństwo w codziennym użytkowaniu. Ponadto, stosowanie oleju przyczynia się do szybszego i łatwiejszego montażu, minimalizując ryzyko uszkodzenia uszczelek podczas ich zakupu.
Skręcenie uszczelnienia nie jest poprawnym działaniem przed montażem uszczelek gumowych. Proces skręcania może prowadzić do nadmiernego napinania materiału uszczelki, co skutkuje jej deformacją i utratą właściwości uszczelniających. W praktyce, uszczelki gumowe powinny być montowane w sposób, który pozwala im na swobodne przyleganie do powierzchni, bez nadmiernego nacisku. Ponadto, przeprowadzenie próby szczelności przed montażem uszczelek nie ma sensu, ponieważ sama uszczelka wymaga odpowiedniego założenia, aby móc efektywnie wykonywać swoją funkcję. W przypadku posmarowania uszczelek kredą, użycie tego materiału jest niewskazane, gdyż może ono prowadzić do powstania niepożądanych zanieczyszczeń i zmniejszenia skuteczności uszczelnienia. W praktyce przemysłowej, smarowanie uszczelek powinno być oparte na sprawdzonych materiałach, które nie wpływają negatywnie na ich właściwości fizyczne. Zastosowanie niewłaściwych preparatów, takich jak kreda, może prowadzić do szybszej degradacji gumy i w efekcie do nieszczelności, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami dobrej praktyki inżynieryjnej.