Sprzęgło Cardana, znane również jako przegub Cardana, jest kluczowym elementem w układach przeniesienia napędu, szczególnie w pojazdach z napędem na cztery koła oraz w maszynach przemysłowych. Jego główną funkcją jest umożliwienie przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy częściami, które mogą być w różnych osiach. Przegub Cardana składa się z dwóch przegubów, które są umieszczone w odpowiednich osiach, co pozwala na przenoszenie ruchu nawet przy znacznych kątach nachylenia. Dzięki tej konstrukcji można zminimalizować szkodliwe efekty związane z drganiami oraz wibracjami, co jest niezwykle istotne w kontekście długotrwałej eksploatacji. W praktyce, sprzęgła tego typu są stosowane w pojazdach terenowych, gdzie pokonywanie nierówności terenu wymaga dużej elastyczności w przenoszeniu napędu. Dobrą praktyką w projektowaniu układów napędowych jest stosowanie sprzęgieł przegubowych, aby zwiększyć efektywność przeniesienia momentu obrotowego oraz zredukować ryzyko uszkodzeń mechanicznych.
Sprzęgła hydrodynamiczne działają na zasadzie wykorzystania cieczy do przenoszenia energii, co różni się od działania przegubów Cardana, które są mechaniczne i nie wykorzystują cieczy. W przypadku sprzęgieł hydrodynamicznych, moment obrotowy przenoszony jest poprzez ciecz w wirnikach, co może prowadzić do strat energii i mniejszych efektów przenoszenia momentu przy dużych obrotach. Zastosowanie takich sprzęgieł jest typowe w automatycznych skrzyniach biegów, gdzie płyn hydrauliczny umożliwia płynne zmiany biegów. Sprzęgła samoczynne odśrodkowe działają na zasadzie siły odśrodkowej, co również nie jest związane z przekładniami przegubowymi. Takie rozwiązania często stosowane są w silnikach spalinowych, ale nie mają zastosowania w kontekście sprzęgła Cardana, które wymaga precyzyjnego ustawienia osi i nie przenosi mocy przez odśrodkowe siły. Z kolei sprzęgła elektromagnetyczne wykorzystują pole magnetyczne do włączania i wyłączania połączenia, co również nie odpowiada zasadzie działania przegubów Cardana. Te różnice w mechanizmach przenoszenia mocy prowadzą często do mylnych wniosków, że sprzęgła hydrodynamiczne czy elektromagnetyczne mogą pełnić funkcję przegubów w układach napędowych, co jest nieprawidłowe z perspektywy inżynieryjnej.