Dźwignice to urządzenia, które umożliwiają przenoszenie ładunków na bliskie odległości poprzez podnoszenie, przesuwanie oraz opuszczanie ich. Ruch powrotny dźwignic jest najczęściej jałowy, co oznacza, że w czasie powrotu nie przenoszą one żadnych ładunków. W praktyce, dźwignice są używane w halach magazynowych, fabrykach oraz na placach budowy, gdzie konieczne jest precyzyjne manipulowanie dużymi i ciężkimi elementami. Dźwignice mogą występować w różnych formach, takich jak suwnice, wciągniki czy żurawie, i są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa, co zapewnia ich niezawodność i efektywność działania. Standardy takie jak PN-EN 15011 dla suwnic oraz PN-EN 14439 dla dźwignic wskazują na wymagania dotyczące ich konstrukcji oraz eksploatacji. W przypadku dźwignic, ich efektywność operacyjna jest kluczowa, a właściwe użytkowanie i konserwacja wpływają na bezpieczeństwo pracy i wydajność procesów logistycznych.
Palety ładunkowe są używane do transportu towarów, ale nie są urządzeniami, które przenoszą ładunki w sposób przerywany. Stanowią one raczej platformy, na których można układać różne produkty. Wózki, takie jak wózki widłowe czy platformowe, również nie odpowiadają definicji dźwignic, ponieważ ich główną rolą jest przemieszczanie towarów na krótkich dystansach, a nie ich podnoszenie i opuszczanie. Choć wózki mogą mieć funkcje podnoszenia, ich ruch powrotny zazwyczaj nie jest jałowy, co różni je od dźwignic. Przenośniki, z kolei, służą do ciągłego transportu materiałów i ładunków, a ich konstrukcja nie jest dostosowana do przerywanego podnoszenia czy opuszczania. Warto również zauważyć, że dźwignice, w przeciwieństwie do wszystkich wymienionych rozwiązań, są zaprojektowane z myślą o dużych obciążeniach, co wymaga przestrzegania rygorystycznych norm bezpieczeństwa. Wybór niewłaściwego urządzenia do transportu ładunków często wynika z braku zrozumienia ich funkcji oraz zastosowań, co może prowadzić do nieefektywności i zwiększonego ryzyka w miejscu pracy.