Właściwa odpowiedź to 20 m/s, ponieważ prędkość liniowa ciała poruszającego się po torze kołowym może być obliczona za pomocą wzoru: v = ω * r, gdzie v to prędkość liniowa, ω to prędkość kątowa, a r to promień toru. W tym przypadku, mamy prędkość kątową ω równą 2 rad/s oraz promień r równy 10 m. Podstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: v = 2 rad/s * 10 m = 20 m/s. Prędkość liniowa jest istotnym parametrem w wielu dziedzinach, takich jak mechanika klasyczna czy inżynieria ruchu. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest projektowanie torów kolejowych czy systemów transportu, gdzie precyzyjne obliczenie prędkości liniowej wpływa na bezpieczeństwo i efektywność ruchu. Dodatkowo, w kontekście fizyki, zrozumienie relacji między prędkością kątową a liniową jest kluczowe dla analizy ruchu obiektów w układach obrotowych, co ma zastosowanie w inżynierii mechanicznej i lotniczej.
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z błędnych założeń dotyczących obliczania prędkości liniowej w ruchu po torze kołowym. Często, przy obliczeniach tego rodzaju, występuje mylna interpretacja zależności między prędkością kątową a liniową. Na przykład, przyjęcie, że prędkość liniowa jest bezpośrednio proporcjonalna do prędkości kątowej bez uwzględnienia promienia toru prowadzi do nieprawidłowych wyników. Stosując takie podejście, można błędnie oszacować prędkość na poziomie 30 m/s lub 15 m/s. Należy zrozumieć, że prędkość liniowa nie jest tylko funkcją prędkości kątowej, ale także promienia toru ruchu. To właśnie promień wpływa na to, jak szybko obiekt porusza się wzdłuż ścieżki. Dodatkowo, powszechnym błędem jest pomijanie aspektu geometrycznego toru, co może prowadzić do błędnych wniosków w praktycznych zastosowaniach inżynieryjnych, na przykład w projektowaniu pojazdów czy systemów transportowych. Zrozumienie związku między prędkością kątową a liniową za pomocą wzoru v = ω * r jest kluczowe dla skutecznego modelowania takich systemów oraz dla zapewnienia ich bezpieczeństwa i efektywności.