Odpowiedź 120° jest poprawna, ponieważ w przypadku tłoków wielopierścieniowych, ich pierścienie tłokowe muszą być rozmieszczone w sposób minimalizujący ryzyko przedostawania się gazów spalinowych przez szczeliny. Przesunięcie pierścieni o kąt 120° zapewnia optymalne uszczelnienie, zmniejszając obciążenie na poszczególne pierścienie oraz rozkładając siły działające na tłok równomiernie. Takie rozmieszczenie pierścieni jest zgodne z normami branżowymi, które sugerują, aby zamki pierścieni znajdowały się w odległości 120° od siebie, co skutkuje jednocześnie lepszym odprowadzaniem ciepła i zwiększoną trwałością pierścieni. Przykład zastosowania tej praktyki można zaobserwować w silnikach spalinowych, gdzie właściwe rozmieszczenie pierścieni tłokowych ma kluczowe znaczenie dla ich wydajności oraz żywotności. Zastosowanie takiego rozwiązania przyczynia się do poprawy efektywności silnika oraz zmniejszenia emisji spalin, co jest zgodne z aktualnymi trendami w branży motoryzacyjnej.
Wybór kątów 90°, 150° i 180° w kontekście rozmieszczenia zamków pierścieni tłokowych w tłoku jest błędny z kilku powodów. Pierwsza z tych opcji, 90°, prowadzi do zbyt małego przesunięcia, co zwiększa ryzyko przedostawania się gazów spalinowych przez szczeliny między pierścieniami. W silnikach, gdzie pierścienie są rozmieszczone w odstępach 90°, istnieje znacznie większe ryzyko uszkodzenia pierścieni oraz obniżenia ich efektywności w uszczelnianiu. Kąt 150° również nie zapewnia optymalnego rozkładu obciążeń, gdyż zbyt bliskie ułożenie zamków może skutkować wzrostem powstawania luzów, co prowadzi do wzrostu zużycia paliwa i obniżenia wydajności silnika. Optymalna wartość 120° jest wynikiem wieloletnich badań nad dynamiką pracy tłoków i ma na celu zminimalizowanie sił działających na pierścienie. Kąt 180° całkowicie eliminuje synergiczne działanie pierścieni, prowadząc do niewłaściwego uszczelnienia i znacznego obniżenia efektywności silnika. To pokazuje, jak istotne jest stosowanie się do sprawdzonych norm i praktyk podczas projektowania i produkcji podzespołów silnikowych. Dlatego kluczowe jest, aby inżynierowie i technicy przestrzegali tych wskazówek, aby zapewnić odpowiednią funkcjonalność oraz długowieczność silników.