Zawód: Technik mechanik
Kategorie: Materiały i korozja Konserwacja i eksploatacja
Odpowiedź "płynnym" jest prawidłowa, ponieważ w kontekście tarcia, gdy powierzchnie współpracujące są oddzielone warstwą środka smarnego w postaci cieczy lub gazu, mówimy o tarciu płynnym. W tym przypadku ciecz smarująca tworzy film, który zmniejsza bezpośredni kontakt powierzchni, co znacząco redukuje opory tarcia oraz zużycie materiałów. Przykładem zastosowania tarcia płynnego jest smarowanie silników spalinowych, gdzie olej silnikowy tworzy warstwę smarną między ruchomymi częściami, co zapobiega ich nadmiernemu zużyciu i przegrzewaniu. Zgodnie z normami ISO, odpowiedni dobór środka smarnego jest kluczowy dla skuteczności procesu smarowania oraz długości eksploatacji urządzeń. Tarcie płynne jest preferowane w wielu aplikacjach inżynieryjnych, ponieważ optymalizuje efektywność energetyczną i minimalizuje ryzyko awarii związanych z tarciem.