Korozja jest procesem, który prowadzi do zmiany składu chemicznego warstwy wierzchniej materiałów metalowych, w tym stali. Dzieje się tak w wyniku reakcji chemicznych z czynnikami środowiskowymi, takimi jak tlen, wilgoć oraz różne zanieczyszczenia. Korozja może przybierać różne formy, takie jak korozja atmosferyczna, elektrochemiczna czy galwaniczna. Przykładem praktycznym może być stal w budownictwie, gdzie korozja może prowadzić do osłabienia strukturalnego elementów nośnych, co jest szczególnie istotne w przypadku mostów czy budynków. W standardach branżowych, takich jak ISO 12944 dotyczących ochrony przed korozją, zaleca się stosowanie odpowiednich powłok ochronnych, aby zapobiegać degradacji stali. W praktyce, inżynierowie często przeprowadzają analizy ryzyka korozji oraz wdrażają metody ochrony, takie jak anodowanie lub stosowanie inhibitorów korozji, co zwiększa trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji.
Zabrudzenie olejem nie powoduje zmiany składu chemicznego warstwy wierzchniej stali. Olej może działać jako środek smarujący i ochronny, jednak w dłuższym czasie nie prowadzi do trwałych zmian chemicznych w materiale, a jedynie może powodować chwilowe osłabienie jego właściwości mechanicznych w wyniku utrudnionego odprowadzania ciepła. Tarcie suche, z drugiej strony, może prowadzić do zużycia materiału, ale nie zmienia jego składu chemicznego. To zjawisko dotyczy głównie mechanicznych aspektów, takich jak zmniejszenie grubości materiału czy pojawienie się mikropęknięć, ale nie wpływa na reakcje chemiczne. Z kolei zmęczenie materiału to proces, który polega na osłabieniu struktury materiału w wyniku cyklicznych obciążeń. Chociaż może prowadzić do pęknięć i uszkodzeń, nie jest przyczyną zmian chemicznych. Właściwe zrozumienie zjawisk, takich jak korozja, zmęczenie czy tarcie, jest kluczowe w inżynierii materiałowej, aby zapobiegać awariom i zapewniać bezpieczeństwo konstrukcji. Często inżynierowie muszą ocenić nie tylko mechaniczne, ale także chemiczne czynniki wpływające na trwałość materiałów w konkretnych zastosowaniach, co prowadzi do lepszego projektowania i zastosowania materiałów odpornych na korozję i zmęczenie.