Który fragment programu opisuje ruch narzędzia z punktu 1 do 2?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Ruch narzędzia z punktu 1 do 2 przedstawiony w odpowiedzi G02 X10 Y31.3 I-20 J60 jest poprawny, ponieważ zgodnie z kodem G02 wykonuje się łuk w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. W tym przypadku, punkt początkowy (X80, Y10) przemieszcza się do punktu końcowego (X10, Y31.3). Znając wartości I i J, które określają przesunięcie środka łuku względem punktu startowego, możemy ocenić, że I=-20 oznacza przesunięcie w lewo, a J=60 oznacza przesunięcie w górę. W praktyce, programowanie CNC wymaga precyzyjnego określenia trajektorii narzędzia, co jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości elementów. Dobrym przykładem zastosowania kodu G02 jest frezowanie krawędzi, gdzie często korzysta się z łuków, aby osiągnąć gładkie przejścia i estetyczne wykończenie. W standardach ISO 6983 dotyczących programowania CNC, G02 jest jasno zdefiniowane jako ruch po łuku w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, co potwierdza poprawność tej odpowiedzi.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może być wynikiem kilku błędnych założeń dotyczących ruchów narzędzia w programowaniu CNC. Na przykład, G03, które pojawia się w niepoprawnych odpowiedziach, odnosi się do ruchu po łuku w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. W przypadku, gdy środek łuku jest przesunięty w prawo lub w dół, takie oznaczenia jak I20 J60 czy I-20 J-60 mogą sugerować, że ruch nie będzie zgodny z zamierzonym opisem ruchu narzędzia. Ponadto, niewłaściwe zrozumienie wartości I i J może prowadzić do błędów w określeniu środka łuku. Warto pamiętać, że G-code wymaga precyzyjnej znajomości geometrycznych aspektów ruchu narzędzia. Typowym błędem myślowym jest przypuszczenie, że wszystkie trajektorie z końcowymi współrzędnymi X i Y są dozwolone dla każdej komendy G, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Takie podejście może prowadzić do niepoprawnych danych wejściowych, które w efekcie mogą spowodować uszkodzenia narzędzi lub obrabianych elementów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak różne komendy wpływają na ruch narzędzia oraz jak odpowiednio dobierać I i J, aby uzyskać pożądany kształt i trajektorię obróbkową.