Odpowiedź 10 mm jest poprawna, ponieważ minimalna wartość boku pręta o przekroju kwadratowym, który jest obciążony siłą tnącą wynoszącą 12 kN, musi spełniać warunki dotyczące naprężeń. Naprężenie tnące obliczamy, korzystając ze wzoru: \( \tau = \frac{F}{A} \), gdzie \( F \) to siła, a \( A \) to pole przekroju poprzecznego pręta. Dla kwadratu pole A można zapisać jako \( A = b^2 \), gdzie \( b \) to długość boku. Wstawiając wartości, mamy \( \tau = \frac{12000 \text{ N}}{b^2} \). Aby obliczyć minimalny wymiar boku b, ustawiamy równanie w postaci \( \frac{12000}{b^2} = 120 \) i rozwiązujemy je, co prowadzi nas do wartości \( b = 10 \text{ mm} \). Praktycznie, takie pręty są często stosowane w konstrukcjach inżynieryjnych, gdzie wymagane jest zachowanie odpowiednich warunków bezpieczeństwa oraz wytrzymałości materiałów. Dobrą praktyką jest przewidywanie nie tylko wartości dopuszczalnych naprężeń, ale także zastosowanie współczynników bezpieczeństwa, co pozwala na bardziej trwałe i niezawodne konstrukcje.
Podane odpowiedzi, które nie są prawidłowe, opierają się na błędnych założeniach dotyczących obliczeń naprężeń tnących. Na przykład, wybierając wartość 8 mm, można błędnie założyć, że ciśnienie rozkłada się równomiernie, co nie uwzględnia natury obciążenia oraz granic wytrzymałości materiałów. Mniejsze wymiary pręta mogą prowadzić do przekroczenia dopuszczalnych naprężeń, co stwarza ryzyko uszkodzenia lub zniszczenia elementu. Wybór wartości 12 mm czy 14 mm również wykazuje nieporozumienie, ponieważ te wymiary są zbyt duże w odniesieniu do wymagań projektowych. W praktyce inżynieryjnej niezwykle ważne jest, aby poprawnie zdefiniować parametry przekroju poprzecznego elementów strukturalnych, ponieważ ich zbyt duża lub zbyt mała wartość może wpłynąć na efektywność kosztową oraz bezpieczeństwo konstrukcji. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy element konstrukcyjny musi być projektowany z myślą o rzeczywistych warunkach obciążenia, dlatego stosowanie się do norm i standardów branżowych jest niezbędne, aby uniknąć błędnych decyzji projektowych.