Połączenie skurczowe jest optymalnym rozwiązaniem do osadzenia obręczy na kole jezdnym pojazdu szynowego ze względu na właściwości materiałowe i eksploatacyjne. W przypadku kół szynowych kluczowe jest zapewnienie trwałego i stabilnego połączenia, które wytrzyma wysokie obciążenia oraz wibracje występujące podczas jazdy. Połączenie skurczowe polega na precyzyjnym dopasowaniu obręczy do piasty, co tworzy efektywną szczelinę, która pod wpływem temperatury powoduje skurcz obręczy na kole. Przykładowo, w trakcie eksploatacji kolei, obręcze są często podgrzewane, co umożliwia ich łatwe osadzenie na piastach, a następnie ich schłodzenie, co prowadzi do uzyskania silnego, bez luzów połączenia. Takie rozwiązanie jest zgodne z normami branżowymi, które wskazują na konieczność stosowania połączeń skurczowych w pojazdach szynowych, szczególnie w kontekście bezpieczeństwa i niezawodności operacyjnej.
Wybór połączeń spawanych, nitowych czy gwintowych do osadzania obręczy na kole jezdnym pojazdu szynowego wiąże się z pewnymi fundamentalnymi ograniczeniami w kontekście trwałości i bezpieczeństwa. Połączenia spawane mogą wprowadzać niepożądane naprężenia w materiałach, co prowadzi do osłabienia struktury i zwiększonego ryzyka awarii, szczególnie w warunkach dynamicznych, jakie panują podczas jazdy pojazdów szynowych. Spawanie może także powodować lokalne zmiany właściwości materiałowych, co jest szczególnie problematyczne w przypadku materiałów o wysokich wymaganiach wytrzymałościowych. Połączenia nitowe, chociaż mogą być stosowane w niektórych konstrukcjach, nie zapewniają tak efektywnego przenoszenia obciążeń jak połączenia skurczowe. Dodatkowo, nity mogą z czasem ulegać korozji oraz luzowaniu, co negatywnie wpływa na stabilność połączenia. Z kolei połączenia gwintowe, choć użyteczne w wielu zastosowaniach, są niewystarczające w kontekście obciążeń na kołach szynowych, gdzie wymagana jest znacznie wyższa nośność oraz odporność na wpływy mechaniczne. W praktyce zapotrzebowanie na wyspecjalizowane i niezawodne technologie w pojazdach szynowych wymaga stosowania rozwiązań skurczowych, które są sprawdzone i zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co czyni inne metody nieodpowiednimi dla tego typu zastosowań.