Zawód: Technik mechanik
Kategorie: Obróbka i technologie Materiały i półfabrykaty Organizacja produkcji
Korbowód w silniku spalinowym to taki kluczowy element, bez którego wszystko by się rozleciało. Przenosi ruch tłoka na wał korbowy, więc musi być solidny. Spawanie i klejenie korbowodu to zły pomysł z wielu powodów. Po pierwsze, spawanie może osłabić materiał w miejscach, gdzie się łączy – a to nie jest coś, co chcielibyśmy w silniku. Korbowody muszą być z jednorodnego materiału, który wytrzyma duże obciążenia i nie pęknie przy wzmożonym wysiłku. W praktyce używa się do ich produkcji stali wysokiej jakości albo stopów aluminium, które można kuć lub odlewać w taki sposób, żeby wytrzymałość była na poziomie. Kucie daje lepsze właściwości wytrzymałościowe, a odlewanie pozwala robić fajne, skomplikowane kształty, które potem muszą być dopracowane, żeby wszystko pasowało. Dlatego spawanie i klejenie to po prostu nie są opcje, jeśli mówimy o produkcji korbowodów. W branży motoryzacyjnej mamy swoje standardy i tego trzeba się trzymać.