Odpowiedź 162 mm jest prawidłowa, ponieważ do obliczenia średnicy wierzchołkowej koła zębatego używamy wzoru dw = m * (z + 2), gdzie m to moduł, a z to liczba zębów. W tym przypadku, mając moduł równy 3 oraz 52 zęby, podstawiamy te wartości do wzoru: dw = 3 * (52 + 2) = 3 * 54 = 162 mm. Zrozumienie tego wzoru jest kluczowe w projektowaniu kół zębatych, gdzie precyzja wymiarów wpływa na efektywność pracy przekładni zębatych. W praktyce, właściwe obliczenie średnicy wierzchołkowej zapewnia prawidłowe dopasowanie zębów kół zębatych, co jest niezbędne dla płynności pracy mechanizmu. W przemyśle inżynieryjnym znajomość takich obliczeń jest podstawą w tworzeniu efektywnych systemów napędowych, a także w utrzymaniu ich w dobrym stanie. Warto również zaznaczyć, że standardy takie jak ISO 6336 regulują szczegóły dotyczące projektowania i wymiarowania kół zębatych, co czyni te obliczenia szczególnie istotnymi w kontekście branży mechanicznej.
Odpowiedzi 106 mm, 104 mm oraz 156 mm są nieprawidłowe, co wynika z błędnego zastosowania wzoru na średnicę wierzchołkową koła zębatego lub ignorowania kluczowych elementów tego wzoru. W przypadku odpowiedzi 106 mm, można zauważyć, że obliczenie mogło wynikać z pominięcia w obliczeniach liczby zębów lub niewłaściwego zastosowania modułu. Często zdarza się, że studenci koncentrują się na pojedynczych parametrach, nie uwzględniając ich współzależności, co prowadzi do niepoprawnych wyników. Odpowiedź 104 mm sugeruje, że użytkownicy mogli zredukować wartość modułu lub liczby zębów w obliczeniach, co jest poważnym błędem w kontekście inżynieryjnym. Z kolei odpowiedź 156 mm mogła powstać z niepoprawnego dodawania wartości w wzorze, co również jest typowym błędem, gdy brakuje zrozumienia dla struktury wzoru. Problemy te wskazują na szerszą tendencję do pomijania kluczowych kroków w obliczeniach, co może prowadzić do nieefektywnego projektowania. W praktyce inżynieryjnej, takie niedopatrzenia mogą skutkować awariami systemów, co podkreśla znaczenie dokładności i rzetelności w procesie obliczeń oraz projektowania kół zębatych.