Staliwo nie jest materiałem stosowanym w procesie wytwarzania panewek łożysk dzielonych z kilku powodów. Przede wszystkim, staliwo charakteryzuje się wysoką twardością i wytrzymałością, co może prowadzić do szybszego zużycia się elementów łożysk. W przeciwieństwie do innych materiałów, takich jak brąz ołowiowy czy stop cynowy, staliwo nie ma odpowiednich właściwości smarnych ani odporności na korozję, które są kluczowe w aplikacjach łożyskowych. Materiały te są wybierane ze względu na ich zdolność do tworzenia warstw smarnych oraz niskie współczynniki tarcia, co znacznie wydłuża żywotność łożysk. Przykładem zastosowania odpowiednich materiałów jest branża motoryzacyjna, gdzie łożyska muszą wytrzymywać ekstremalne warunki pracy. W standardach ISO dotyczących łożysk wymienia się specyfikacje dla materiałów, które powinny być odporne na zużycie i korozję, co wyklucza staliwo jako materiał do produkcji panewek łożysk dzielonych.
Analizując inne proponowane materiały, można zauważyć, że zarówno intermetal, brąz ołowiowy, jak i stop cynowy mają swoje miejsce w produkcji panewek łożysk dzielonych. Intermetal, będący materiałem kompozytowym, charakteryzuje się doskonałymi właściwościami mechanicznymi i wysoką odpornością na ścieranie, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla zastosowań w łożyskach, gdzie wymagane są znaczne obciążenia. Umożliwia to znaczne zwiększenie trwałości i niezawodności łożysk, co jest kluczowe w wielu zastosowaniach przemysłowych i motoryzacyjnych. Z kolei brąz ołowiowy, znany ze swoich doskonałych właściwości smarnych, jest powszechnie stosowany ze względu na niskie tarcie i wysoką odporność na korozję, co czyni go idealnym materiałem do produkcji panewek, szczególnie w sektorze maszynowym. Stop cynowy, z kolei, jest materiałem, który również jest wykorzystywany w łożyskach ze względu na swoją odporność na ścieranie i dobre właściwości smarne. Często stosuje się go w połączeniu z innymi materiałami, co zwiększa jego trwałość. Wybór niewłaściwego materiału, takiego jak staliwo, może prowadzić do przedwczesnego zużycia łożysk i ich awarii. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć właściwości materiałów i ich zastosowanie zgodnie z zapisami standardów branżowych, które zalecają konkretne materiały w zależności od warunków pracy łożysk.