Nawęglanie to proces obróbczy, który polega na wprowadzeniu węgla do powierzchni stali, co znacząco zwiększa twardość i odporność na zużycie elementów, takich jak krzywki wałka rozrządu. W wyniku nawęglania, warstwa wierzchnia staje się bardzo twarda, podczas gdy rdzeń pozostaje w miarę elastyczny, co jest kluczowe dla wytrzymałości mechanicznej. Takie podejście ma zastosowanie w silnikach spalinowych, gdzie wałki rozrządu muszą wytrzymywać ekstremalne warunki pracy, takie jak wysokie ciśnienie i temperatura. Zastosowanie nawęglania jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak ISO 683-17, które określają wymagania dotyczące obróbki cieplnej stali węglowej. Dzięki nawęglaniu, producenci mogą osiągnąć lepszą wydajność silników, a także zwiększyć żywotność komponentów, co ma bezpośredni wpływ na oszczędności związane z serwisowaniem i naprawami.
Chromowanie jest procesem, który ma na celu poprawę odporności na korozję oraz zwiększenie estetyki elementów, jednak nie wpływa na twardość powierzchni w takim stopniu jak nawęglanie. W przypadku krzywek wałka rozrządu, które są narażone na intensywne zużycie, chromowanie nie zapewnia wymaganej twardości, co może prowadzić do przyspieszonego zużycia i awarii. Siarkowanie to proces, który polega na wprowadzeniu siarki do stali, co może zwiększać jej odporność na pękanie w warunkach wysokotemperaturowych, ale też nie jest skuteczne dla elementów roboczych, jak krzywki. Siarkowanie może wprowadzać do materiału wady, które wpływają na jego integralność. Aluminiowanie, mimo że jest stosowane w celu poprawy odporności na korozję i zmniejszenia masy komponentów, nie jest adekwatne do wymagań stawianych wałkom rozrządu. W związku z tym podejścia te nie tylko nie spełniają wymagań technicznych, ale mogą prowadzić do istotnych błędów inżynieryjnych, które obniżają bezpieczeństwo i efektywność działania silników. W praktyce, wykorzystywanie odpowiednich metod obróbczych, takich jak nawęglanie, jest kluczowe dla uzyskania optymalnych parametrów pracy komponentów silnika.