Silumin, będący stopem aluminium z krzemem, jest powszechnie stosowany do produkcji tłoków silników spalinowych ze względu na swoje korzystne właściwości. Jego wysoka odporność na korozję, niska gęstość oraz dobre przewodnictwo cieplne czynią go materiałem idealnym do zastosowań w silnikach, gdzie niezbędne jest zarządzanie temperaturą. Silumin wykazuje również dobre właściwości odlewnicze, co pozwala na precyzyjne formowanie skomplikowanych kształtów tłoków. Przykłady zastosowania siluminu w przemyśle motoryzacyjnym obejmują produkcję tłoków do silników benzynowych oraz diesla, co potwierdzają standardy i praktyki branżowe. Dla zapewnienia wysokiej jakości i wydajności, producenci często stosują siluminy o odpowiednio dobranej zawartości krzemu, co wpływa na twardość i wytrzymałość tłoków. Dodatkowo, stop ten należy do grupy materiałów, które można poddawać recyklingowi, co jest ważnym aspektem zrównoważonego rozwoju w przemyśle motoryzacyjnym.
Duraluminium, będące stopem aluminium z miedzią, ma swoje zastosowanie w przemyśle lotniczym oraz w konstrukcjach wymagających wysokiej wytrzymałości, lecz nie jest odpowiednim materiałem do produkcji tłoków silników spalinowych. Jego większa gęstość w porównaniu do siluminu oraz mniejsza odporność na wysokie temperatury sprawiają, że nie spełnia on wymagań dla komponentów silników, gdzie kluczowe jest zarządzanie ciepłem oraz redukcja masy. Żeliwo, z drugiej strony, jest materiałem charakteryzującym się dużą odpornością na ściskanie, co czyni je odpowiednim dla bloków silnikowych, ale nie dla tłoków, które muszą być lekkie i mieć dobrą przewodność cieplną. Stal, chociaż wytrzymała, ma również swoje ograniczenia w kontekście masy i przewodności cieplnej, co czyni ją mniej pożądanym materiałem do produkcji tłoków. Wiele osób może mylić te materiały z siluminem, uważając, że ich wytrzymałość wystarcza do zastosowań w silnikach, jednak w praktyce najważniejsze są właściwości termiczne i waga, które decydują o wydajności silnika. Dobre praktyki branżowe jasno wskazują na silumin jako optymalny materiał do produkcji tłoków, co podkreśla znaczenie wyboru odpowiednich stopów w projektowaniu komponentów silnikowych.