Oleje napędowe stosowane w silnikach wysokoprężnych charakteryzują się różnymi parametrami, z których liczba cetanowa jest jednym z najważniejszych. Liczba cetanowa to miara jakości paliwa, która opisuje łatwość, z jaką paliwo zapala się w silniku. Optymalna liczba cetanowa dla oleju napędowego wynosi około 50, co zapewnia efektywne i stabilne spalanie. Właściwy dobór paliwa o tej liczbie cetanowej minimalizuje ryzyko dymienia, hałasu oraz niepełnego spalania, co przekłada się na lepszą wydajność silnika i mniejsze emisje zanieczyszczeń. W praktyce, stosowanie paliwa o liczbie cetanowej poniżej 50 może prowadzić do problemów z uruchamianiem silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach. Warto również zauważyć, że niektóre normy branżowe, takie jak EN 590, wskazują na wymogi dotyczące liczby cetanowej, co czyni ją kluczowym parametrem w doborze odpowiedniego paliwa w zastosowaniach motoryzacyjnych oraz przemysłowych.
Wybór niewłaściwej liczby cetanowej w paliwie do silników wysokoprężnych może prowadzić do wielu problemów technicznych, które negatywnie wpływają na wydajność i trwałość silnika. Niższe wartości liczby cetanowej, takie jak 20 czy 10, mogą powodować trudności w uruchamianiu silników, szczególnie w warunkach chłodnych. Silniki wyposażone w systemy wtrysku paliwa wymagają odpowiedniej reakcji na zapłon, aby zapewnić odpowiednie ciśnienie i czas wtrysku, co jest kluczowe dla efektywności spalania. Zbyt niski poziom liczby cetanowej zwiększa ryzyko powstawania tzw. 'knocking' oraz wydłuża czas zapłonu, co prowadzi do spadku osiągów silnika oraz wzrostu zużycia paliwa. Ponadto, wartości liczby cetanowej powyżej 50, takie jak 100, mogą nie być praktyczne i mogą prowadzić do nadmiernego ciśnienia w komorze spalania, co również może spowodować uszkodzenia. Dlatego istotne jest, aby stosować olej napędowy o liczbie cetanowej zgodnej z zaleceniami producenta oraz standardami, co pozwoli na zoptymalizowanie pracy silnika i wydłużenie jego żywotności.