Odpowiedź 10W60 jest prawidłowa, ponieważ olej o tej lepkości zapewnia lepszą ochronę silnika w przypadku wyeksploatowanych jednostek napędowych. W miarę starzenia się silnika, jego tolerancje mogą się zwiększać, co powoduje wyciek oleju i zwiększone zużycie. Olej o wyższej lepkości, jak 10W60, jest bardziej odporny na wysokie temperatury i lepiej utrzymuje film olejowy w sytuacjach, gdy silnik pracuje w trudnych warunkach, co jest często przypadkiem dla starych silników. Przykładem zastosowania takiego oleju mogą być silniki w starszych modelach samochodów sportowych lub pojazdów użytkowych, które często pracują pod dużym obciążeniem. Standardy branżowe, takie jak API (American Petroleum Institute) oraz ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles), zalecają stosowanie olejów o odpowiednich właściwościach lepkościowych dla konkretnego typu silnika, co przyczynia się do jego dłuższej żywotności oraz wydajności. Wybierając olej o wyższej lepkości, można znacząco zmniejszyć zużycie oleju silnikowego, co jest kluczowe dla utrzymania silnika w dobrym stanie przez dłuższy czas.
Wybór oleju o niższej lepkości, takiego jak 10W40, 10W50 czy 10W30, może prowadzić do nieodpowiedniego smarowania w wyeksploatowanym silniku, co skutkuje jego szybszym zużyciem. Oleje o mniejszej lepkości są zazwyczaj przeznaczone do nowoczesnych silników, które pracują w wąskich tolerancjach i wymagają szybkiego przepływu oleju, zwłaszcza przy niskich temperaturach. Jednak w przypadku silników wyeksploatowanych, które mogą mieć większe luz w układzie, olej o niższej lepkości może zbyt łatwo przenikać przez te luzami, co prowadzi do obniżenia efektywności smarowania i zwiększonego zużycia. Dodatkowo, oleje takie jak 10W30 czy 10W40 mogą nie utrzymać stabilności w wysokich temperaturach, co jest istotne w kontekście pracy silnika w trudnych warunkach, takich jak jazda na długich trasach czy w wysokich temperaturach otoczenia. Typowym błędem jest przekonanie, że oleje o niższej lepkości są bardziej ekonomiczne, co jednak nie zawsze idzie w parze z ich skutecznością w ochronie silnika. Niezrozumienie różnic w lepkości olejów i ich wpływu na działanie silnika może prowadzić do nieprawidłowych wyborów, które z czasem mogą skutkować poważnymi problemami technicznymi oraz zwiększonymi kosztami utrzymania pojazdu.