Olej przekładniowy jest specjalnie zaprojektowany do smarowania przekładni mechanicznych, co czyni go najlepszym wyborem do tego celu. Posiada odpowiednie właściwości lepkościowe oraz dodatki, które zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją i utlenianiem. Jego skład chemiczny jest zoptymalizowany, aby minimalizować tarcie i poprawiać wydajność pracy przekładni, co jest kluczowe w przypadku układów przeniesienia napędu w pojazdach oraz maszynach przemysłowych. Przykładowo, olej przekładniowy stosuje się w skrzyniach biegów, dyferencjałach oraz mechanizmach, gdzie występują wysokie obciążenia i prędkości obrotowe. Najczęściej stosowane klasyfikacje olejów przekładniowych to GL-4 i GL-5, które różnią się właściwościami smarnymi oraz poziomem ochrony przed obciążeniem. Zastosowanie oleju przekładniowego zgodnie z zaleceniami producentów urządzeń jest kluczowe dla zapewnienia ich długotrwałej i efektywnej pracy oraz minimalizacji kosztów eksploatacji.
Smar grafitowy, mimo że znany ze swoich właściwości smarnych w aplikacjach niskoprędkościowych, nie jest odpowiedni do smarowania przekładni mechanicznych działających w warunkach dużych prędkości i obciążeń. Grafit ma tendencję do gromadzenia się i może być niewłaściwy w kontekście przekładni, gdzie wymagana jest stała, płynna warstwa smarująca. Olej hydrauliczny, z drugiej strony, jest przeznaczony do systemów hydraulicznych, gdzie jego funkcja opiera się na przenoszeniu mocy i nie ma odpowiednich właściwości ochronnych dla komponentów mechanicznych. W przypadku oleju silnikowego, choć posiada dobrą zdolność smarowania, jest projektowany z myślą o silnikach spalinowych, a nie przekładniach. Dodatkowo, może zawierać dodatki, które są niepożądane w układach przekładniowych. Wybór niewłaściwego środka smarnego nie tylko wpłynie na wydajność pracy mechanizmu, ale również może prowadzić do wcześniejszego zużycia elementów oraz awarii, co wiąże się z wysokimi kosztami napraw. Kluczowe jest, aby przy wyborze smarów kierować się zaleceniami producentów sprzętu oraz świadomym doborem odpowiednich specyfikacji smarów zgodnych z zastosowaniem.