Odpowiedź CD 5W/30 jest właściwa, ponieważ spełnia wymagania dotyczące smarowania silników wysokoprężnych pracujących w trudnych warunkach. Klasyfikacja API (American Petroleum Institute) wskazuje, że oleje oznaczone jako 'C' są przeznaczone dla silników wysokoprężnych, a 'D' oznacza najwyższy poziom ochrony dla silników nowszej generacji. Olej o lepkości 5W/30 zapewnia odpowiednią płynność w niskich temperaturach, co jest kluczowe w zimnych warunkach eksploatacji, oraz wystarczającą lepkość w wysokich temperaturach roboczych. Przy używaniu oleju CD 5W/30, silnik otrzymuje optymalną ochronę przed zużyciem i osadami, co jest istotne w kontekście długoterminowej eksploatacji. Przykładami zastosowania tego typu oleju mogą być ciężarówki i maszyny budowlane, które operują w ekstremalnych warunkach. Producent oleju powinien również spełniać normy jakości, takie jak API, co potwierdza jego przydatność w wymagających aplikacjach.
Wybór oleju do smarowania silnika wysokoprężnego w trudnych warunkach powinien być starannie przemyślany, a wiele z podanych opcji nie spełnia tych wymagań. Olej oznaczony jako SD 10W/40 jest przestarzały i nie zapewnia odpowiedniej ochrony dla nowoczesnych silników, które wymagają lepszych właściwości smarujących. Klasyfikacja 'S' odnosi się do silników benzynowych, a 'D' w SD to niższy standard ochrony. Z kolei olej SA 0W/20 jest zbyt płynny dla silników wysokoprężnych, szczególnie w warunkach wymagających wysokiej lepkości, co może prowadzić do niedostatecznego smarowania i szybszego zużycia komponentów silnika. Olej CA 15W/50, chociaż może być stosowany w silnikach wysokoprężnych, oferuje zbyt wysoką lepkość w niskich temperaturach, co sprawia, że uruchomienie silnika w zimie może być problematyczne. Wybór niewłaściwego oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a także zwiększenia zużycia paliwa i emisji spalin. Warto zwrócić uwagę na specyfikacje producenta pojazdu oraz klasyfikacje API, aby zapewnić optymalne warunki pracy silnika i jego długowieczność.