Wybór oleju do układu wspomagania, który ma pracować w temperaturach otoczenia -20°C, powinien opierać się na właściwościach fizycznych oleju, w szczególności na temperaturze płynięcia. Olej o temperaturze płynięcia -30°C zapewni, że w ekstremalnych warunkach atmosferycznych, olej nie zestalnieje i zachowa odpowiednią lepkość, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu wspomagania. Standardy branżowe, takie jak ISO 6743, podkreślają znaczenie stosowania olejów o odpowiednich właściwościach w zależności od warunków eksploatacyjnych. Przykładowo, w przypadku pracy w bardzo niskich temperaturach, oleje syntetyczne są często preferowane, ponieważ mają szerszy zakres temperatury płynięcia w porównaniu do olejów mineralnych. W praktyce, niewłaściwy dobór oleju może prowadzić do problemów z działaniem układu wspomagania, takich jak zacięcia pompy, co z kolei może wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlatego tak ważne jest, aby dobierać oleje zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz warunkami, w jakich będzie on eksploatowany.
Dobór oleju do układu wspomagania w warunkach niskotemperaturowych wymaga zrozumienia, jak temperatura płynięcia wpływa na funkcjonowanie systemu. Wybór oleju o temperaturze płynięcia +20°C lub +30°C jest niewłaściwy, ponieważ oleje te będą zbyt gęste w ekstremalnie niskich temperaturach, co może prowadzić do trudności w uruchomieniu pompy wspomagania. W przypadku pracy w -20°C, olej o temperaturze płynięcia -20°C również nie jest optymalny, ponieważ w takich warunkach ryzykujemy, że olej stanie się zbyt gęsty, co może skutkować zablokowaniem układu lub jego nieprawidłowym działaniem. To podejście często wynika z błędnego założenia, że temperatura płynięcia powinna być zbliżona do temperatury otoczenia, co jest mylące. Na rynku dostępne są oleje zaprojektowane specjalnie do pracy w niskich temperaturach, które mają odpowiednie właściwości fizyczne, umożliwiające ich swobodne krążenie w układzie. Dlatego kluczowe jest, aby dobierać olej z temperaturą płynięcia znacznie niższą od minimalnej temperatury, w jakiej będzie pracował układ, a także śledzić zalecenia producentów dotyczące specyfikacji olejów. Niezastosowanie się do tych zasad może prowadzić do poważnych uszkodzeń komponentów hydraulicznych oraz zwiększonego ryzyka awarii, co podkreśla wagę przemyślanego doboru oleju.