Koszt dorobienia panewek głównych oraz korbowodowych wału wynosi 690 zł, co jest zgodne z wyliczeniami bazującymi na podanych cenach z cennika zakładu usługowego. Dorobienie panewek głównych to koszt 150 zł za czop, a ponieważ wał ma 4 czopy główne, całkowity koszt dorobienia panewek głównych wynosi 4 * 150 zł = 600 zł. Dorobienie panewek korbowodowych kosztuje 120 zł za naczop, a ponieważ wał ma 3 naczopy korbowodowe, koszt dorobienia panewek korbowodowych wynosi 3 * 120 zł = 360 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy 600 zł + 360 zł = 960 zł. Koszt całkowity to 690 zł, co jest poprawną odpowiedzią. W praktyce, właściwe obliczenie kosztów usług jest kluczowe dla zarządzania budżetem w warsztatach, a znajomość cenników jest niezbędna dla efektywnego planowania działań serwisowych.
Typowe błędy w obliczeniach można zauważyć w analizie podanych odpowiedzi. Wiele osób może zignorować fakt, że koszty związane z dorobieniem panewek muszą być dokładnie rozdzielone na czopy główne i naczopy korbowodowe. Na przykład, odpowiedzi takie jak 810 zł lub 660 zł mogą sugerować, że ktoś błędnie zsumował całkowite koszty lub założył niewłaściwą liczbę czopów dla kosztów. Odpowiedź 810 zł może wynikać z błędnego dodania wszystkich kosztów, jakby każdy czop miał kosztować 150 zł i 120 zł. Z drugiej strony, odpowiedź 660 zł prawdopodobnie powstała na skutek pominięcia kosztów jednego z czopów lub błędnej kalkulacji związanej z liczbą naczopów. Błędy te pokazują, jak ważne jest szczegółowe podejście do wyliczeń, które opierają się na dokładnych danych i dobrze skonstruowanych planach budżetowych. W praktyce błędne oszacowania kosztów mogą prowadzić do poważnych problemów finansowych w warsztatach, co podkreśla znaczenie staranności i znajomości procedur wyceny usług w przemyśle motoryzacyjnym. Dlatego niezwykle istotne jest, aby przed podjęciem decyzji o kosztach, przeanalizować wszystkie dostępne informacje i upewnić się, że obliczenia są dokładne.