Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
Jaką czynność należy wykonać najpierw przed wyjęciem zaworu sterującego hamulcem pneumatycznym w przyczepie?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zanim wyjmiesz zawór sterujący hamulcem pneumatycznym w przyczepie, ważne jest, żeby najpierw spuścić powietrze ze zbiornika. To tak jakbyś chciał mieć pecha z ciśnieniem – lepiej tego unikać! Jeśli zostawisz powietrze, to przy demontażu zaworu może nagle wystrzelić sprężone powietrze, co jest niebezpieczne. I to nie tylko dla Ciebie, ale też dla sprzętu. W branży transportowej mamy przepisy BHP, które mówią, że przed jakimikolwiek pracami przy systemach pneumatycznych, musisz upewnić się, że wszystko jest bezpieczne, czyli, że ciśnienie jest na zerze. Dobrze jest też po spuszczeniu powietrza sprawdzić inne elementy układu hamulcowego, bo może wyłapiesz jakieś usterki wcześniej, co poprawi bezpieczeństwo. Pamiętaj, serwisanci powinni być dobrze przeszkoleni w tej kwestii, żeby nie było problemów na drodze.
Zaczynanie od włączenia sprężarki i napompowania powietrza przed wymontowaniem zaworu hamulca to kiepski pomysł. Wprowadza się dodatkowe ciśnienie, przez co operacja staje się niebezpieczna. Sprężone powietrze jest kluczowe dla działania hamulców, ale przy demontażu musisz je zredukować do zera. Jak zostawisz wysokie ciśnienie, to może nastąpić nagły wyciek powietrza i to już nie jest śmieszne – może się stać krzywda Tobie lub sprzętowi. No i jeszcze te cięgno hamulca – odłączenie go przed spuszczeniem powietrza to też błąd. To jest aktywne przy ciśnieniu i nie można o tym zapominać. Jak źle podejdziesz do demontażu przewodów w pełnym ciśnieniu, to może być klapa – uszkodzenia albo wycieki, co wpłynie na całkowitą wydajność hamulców. Takie myślenie to często efekt braku doświadczenia albo nieznajomości zasad działania. Dlatego ważne są szkolenia i przestrzeganie procedur, żeby wszystko działało sprawnie i bezpiecznie.