Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
Które z poniższych urządzeń jest używane do pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Kompresometr to specjalistyczne narzędzie stosowane do pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika spalinowego. Jego użycie jest kluczowe w diagnostyce stanu silnika, ponieważ pozwala na ocenę, czy tłoki i zawory działają prawidłowo. W praktyce, test sprężania wykonuje się, aby zidentyfikować problemy takie jak zużyte pierścienie tłokowe, nieszczelne zawory czy uszkodzone uszczelki pod głowicą. Proces pomiaru polega na wykręceniu świecy zapłonowej (w przypadku silników benzynowych) lub wtryskiwacza (w silnikach Diesla) i zamontowaniu kompresometru w jego miejsce. Następnie silnik jest uruchamiany, a kompresometr mierzy maksymalne ciśnienie, jakie osiąga tłok w cylindrze. Wyniki pomiarów porównuje się z wartościami podanymi przez producenta, co pozwala na ocenę stanu technicznego silnika. Często jest to pierwszy krok w diagnostyce problemów z silnikiem, który pozwala na oszacowanie, czy konieczna jest dalsza, bardziej szczegółowa analiza. Dzięki temu narzędziu mechanicy mogą szybko i skutecznie zidentyfikować potencjalne problemy, co pozwala na oszczędność czasu i kosztów naprawy.
Manometr, choć jest narzędziem do pomiaru ciśnienia, nie jest przeznaczony do bezpośredniego pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika. Manometry są powszechnie używane w różnych aplikacjach, takich jak pomiar ciśnienia w instalacjach hydraulicznych, pneumatycznych czy w oponach, ale w przypadku silnika ich zastosowanie jest ograniczone do pomiaru ciśnienia oleju lub paliwa. Termometr z kolei służy do pomiaru temperatury, a nie ciśnienia. Stosuje się go np. do sprawdzania temperatury cieczy chłodzącej w silniku, ale nie ma zastosowania w pomiarze ciśnienia sprężania. Piknometr to narzędzie używane do pomiaru gęstości cieczy, co jest całkowicie niezwiązane z diagnostyką silników. Często wykorzystywany w laboratoriach chemicznych, piknometr nie ma żadnego praktycznego zastosowania w kontekście pomiaru ciśnienia w cylindrach. Wybór tych narzędzi jako odpowiedzi może wynikać z mylnego skojarzenia funkcji, jakie pełnią te urządzenia w innych kontekstach technicznych. W praktyce rolą każdego z tych narzędzi jest inna dziedzina pomiaru, co powoduje, że ich zastosowanie w kontekście silników jest błędne.