Aby osiągnąć teoretyczną wydajność 3 ha/godzinę przy pracy z siewnikiem o szerokości 3 m, ciągnik musi poruszać się z prędkością 10 km/h. To z kolei jest zgodne z danymi technicznymi dla biegu III, gdzie ta prędkość jest osiągana przy optymalnych obrotach silnika. Użycie odpowiedniego biegu jest kluczowe, aby zachować efektywność paliwową i nie przeciążać silnika. W praktyce, ciągnik pracujący na biegu III przy takiej prędkości zapewnia stabilną i płynną pracę siewnika, minimalizując ryzyko zatorów czy nierównomiernego wysiewu. Warto również zauważyć, że optymalizacja prędkości i biegu jest zgodna z zaleceniami producentów maszyn rolniczych, co przekłada się na długowieczność sprzętu oraz oszczędności w kosztach eksploatacji. Dodatkowo, utrzymanie stałej prędkości roboczej przy odpowiednim biegu pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów w uprawach, co jest istotne w kontekście nowoczesnego rolnictwa.
Wybór niewłaściwego biegu, takiego jak II, IV czy V, może prowadzić do wielu problemów podczas pracy z siewnikiem. Przykładowo, bieg II, który jest zbyt niski, nie pozwoli osiągnąć wymaganej prędkości roboczej 10 km/h, co pogorszy wydajność siewu. Dodatkowo, zbyt niska prędkość może prowadzić do nadmiernego obciążenia silnika, co w dłuższej perspektywie wpływa negatywnie na jego żywotność. Z drugiej strony, wybór biegu IV lub V może spowodować, że ciągnik będzie poruszał się z prędkością przekraczającą 10 km/h, co może skutkować niekontrolowanym siewem oraz nierównomiernym rozkładem nasion. Taka sytuacja jest szczególnie niekorzystna w kontekście jakości plonów. Prawidłowa prędkość robocza jest kluczowa nie tylko dla efektywności, ale także dla zgodności z zaleceniami producentów maszyn, które często wskazują na optymalizację parametrów roboczych sprzętu. W wielu przypadkach nieprawidłowy dobór biegu może prowadzić do zwiększenia zużycia paliwa i wydłużenia czasu pracy, co jest nieekonomiczne. Istotne jest zatem, aby przed rozpoczęciem pracy dokładnie zapoznać się z tabelami prędkości oraz specyfikacjami producentów, aby uniknąć powszechnych pułapek związanych z wyborem niewłaściwego biegu.