Aby obliczyć całkowity koszt wymiany oleju silnikowego i filtra oleju, należy uwzględnić kilka kluczowych elementów: koszt oleju, koszt filtra oraz koszt robocizny. W tym przypadku, wymagane jest 15 dm³ oleju, co przy założonej cenie za litr oleju przekłada się na określoną kwotę. Jeśli cena za litr oleju wynosi np. 20 PLN, koszt oleju wyniesie 300 PLN (15 dm³ = 15 litrów). Następnie, koszt filtra oleju również powinien być wzięty pod uwagę – załóżmy, że jego cena to 50 PLN. Ostatecznie, koszt robocizny za pół godziny pracy mechanika, przy stawce 100 PLN za roboczogodzinę, wynosi 50 PLN. Sumując te wartości: 300 PLN (olej) + 50 PLN (filtr) + 50 PLN (robocizna) = 400 PLN. W tej sytuacji koszt 250 PLN mógłby wynikać z innej stawki robocizny lub ceny oleju, co może wskazywać na błąd w danych. Kluczowe jest, by zawsze dokładnie przeanalizować ceny i stawki, aby uzyskać prawidłowy kosztorys.
Wyniki innych opcji odpowiedzi wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące obliczeń i zastosowanych danych. Na przykład, wybór 200 PLN może wynikać z błędnej kalkulacji, w której pominięto koszt filtra oleju lub zastosowano nieaktualną stawkę robocizny. Takie podejście może prowadzić do niedoszacowania całkowitego kosztu i w konsekwencji do problemów z budżetowaniem w warsztacie samochodowym. Wybór 850 PLN z kolei sugeruje przeszacowanie kosztów bez uwzględnienia standardowych cen rynkowych za olej oraz robociznę; może to być spowodowane błędnymi założeniami co do ilości potrzebnego oleju lub zbyt wysokiej stawki robocizny. Odpowiedź 150 PLN wskazuje na poważny błąd w kalkulacji, gdzie koszty zostały znacznie zaniżone, co jest niezgodne z praktykami branżowymi. W rzeczywistości, krytyczne jest zrozumienie, że dokładne ceny powinny być dostosowane na podstawie aktualnych cenników oraz potwierdzonych kosztów robocizny w danym warsztacie. Wnioskując, przed podjęciem decyzji finansowych w kontekście usług mechanicznych, ważne jest, aby dokładnie przeanalizować dostępne dane oraz stosować się do sprawdzonych standardów wyceny usług.