Kategorie: Silniki i układy napędowe Diagnostyka i naprawa Materiały eksploatacyjne i smarowanie
Nadmierne zużycie oleju silnikowego oraz dymienie silnika spalinami o zabarwieniu niebieskim są kluczowymi objawami wskazującymi na uszkodzenie układu korbowo-tłokowego. W silnikach spalinowych olej silnikowy pełni wiele funkcji, w tym smarowanie, chłodzenie oraz uszczelnianie. W przypadku uszkodzenia uszczelek, pierścieni tłokowych lub ścian cylindrów, olej dostaje się do komory spalania, co prowadzi do powstawania dymu o niebieskim zabarwieniu. Zgodnie z normami branżowymi, takim jak SAE (Society of Automotive Engineers), prawidłowe działanie układu korbowo-tłokowego jest kluczowe dla zapewnienia efektywności silnika oraz minimalizacji emisji spalin. Przykładowo, w silnikach z uszkodzonymi pierścieniami tłokowymi, kluczowe jest ich wymienienie, aby przywrócić prawidłowe ciśnienie kompresji i zredukować zużycie oleju. Monitorowanie stanu układu korbowo-tłokowego jest zatem istotnym elementem diagnostyki oraz konserwacji silników spalinowych, co ma na celu zwiększenie ich żywotności oraz efektywności energetycznej."