Przedstawiony rysunek ilustruje zasadę pracy silnika
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na silnik dwusuwowy z zapłonem samoczynnym jest prawidłowa, ponieważ rysunek ukazuje elementy charakterystyczne dla tego typu silników. Silniki dwusuwowe, w przeciwieństwie do czterosuwowych, mają zaledwie dwa suwki, co oznacza, że cykl pracy silnika zachodzi w krótszym czasie, co skutkuje wyższą mocą w porównaniu do silników czterosuwowych o tej samej pojemności. W omawianym przykładzie widoczny wtryskiwacz jest kluczowym elementem, który jest stosowany w silnikach diesla, gdzie zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się na skutek wysokiej temperatury generowanej przez sprężanie. Dzięki temu silniki te są bardziej efektywne przy niższych obrotach i posiadają lepszą trwałość, co jest istotne w kontekście zastosowań w pojazdach ciężarowych oraz w przemyśle. Zastosowanie silników dwusuwowych z zapłonem samoczynnym również przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie, co jest zgodne z nowymi normami emisji spalin. W praktyce, silniki te są stosowane w takich urządzeniach jak kosiarki czy piły łańcuchowe, gdzie ich lekka konstrukcja i wysoka moc są kluczowe dla efektywności operacyjnej.
Odpowiedzi wskazujące na silniki czterosuwowe z zapłonem iskrowym oraz dwusuwowe z zapłonem iskrowym są nieprawidłowe z kilku powodów. Przede wszystkim, silniki czterosuwowe działają na zasadzie czterech cykli, które obejmują zasysanie, sprężanie, pracę oraz wydech. W tych silnikach kluczowym elementem jest świeca zapłonowa, która inicjuje proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W rysunku nie widać tego elementu; zamiast tego, na pierwszym planie znajduje się wtryskiwacz, co wskazuje na inny typ silnika. Ponadto, silniki dwusuwowe z zapłonem iskrowym są rzadziej spotykane, ponieważ wykorzystują świecę zapłonową, co nie jest typowe dla ich konstrukcji. Te silniki charakteryzują się bardziej skomplikowaną budową z uwagi na potrzebę dostarczenia mieszanki paliwowo-powietrznej w odpowiednim momencie, co wymaga precyzyjnego sterowania. Oba rodzaje nieprawidłowych odpowiedzi opierają się na błędnym zrozumieniu podstawowych zasad działania silnika, w tym mechanizmu sprężania, które jest kluczowe dla silników diesla. Pojęcie zapłonu samoczynnego, czyli zapłonu na skutek wysokiej temperatury, jest fundamentalne dla zrozumienia działania silników diesla, co jest pominięte w tych nieprawidłowych odpowiedziach. W rezultacie, uznawanie silników czterosuwowych czy dwusuwowych z zapłonem iskrowym za odpowiednie dla analizowanego rysunku prowadzi do mylnych wniosków i zrozumienia zagadnienia.