Silnik o oznaczeniu TDI (Turbocharged Direct Injection) to silnik wysokoprężny, który wykorzystuje zarówno doładowanie, jak i bezpośredni wtrysk paliwa. TDI charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną oraz niskim zużyciem paliwa, co czyni go popularnym wyborem w pojazdach osobowych i dostawczych. Doładowanie pozwala na zwiększenie mocy silnika przy jednoczesnym obniżeniu emisji spalin. Bezpośredni wtrysk paliwa umożliwia precyzyjne dozowanie paliwa, co przekłada się na lepszą dynamikę i osiągi. Silniki TDI stosowane są powszechnie w samochodach marki Volkswagen, Audi, SEAT i Škoda, co świadczy o ich wysokiej niezawodności i wydajności. Dobrą praktyką w użytkowaniu silników TDI jest regularne serwisowanie, aby zapewnić ich długotrwałe i efektywne działanie, zwłaszcza w kontekście układów turbosprężarek oraz systemów wtrysku. Przykładem zastosowania silników TDI mogą być modele Volkswagen Passat czy Audi A4, które łączą oszczędność paliwa z dynamiką jazdy.
Silniki wolnossące to jednostki napędowe, które nie korzystają z systemu doładowania, co oznacza, że nie mają możliwości zwiększenia ciśnienia powietrza dostarczanego do komory spalania. W przypadku silników wysokoprężnych, konstrukcja opiera się na spalaniu mieszanki powietrza i paliwa przy wyższych ciśnieniach, co prowadzi do ich dużej mocy. Niskoprężne silniki są zazwyczaj mniej wydajne, ponieważ ich zasada działania nie wykorzystuje efektu doładowania, co ogranicza ich osiągi. Ponadto, błędne jest myślenie, że niskoprężne silniki mogą konkurować z wysokoprężnymi pod względem efektywności i mocy. W praktyce, silniki niskoprężne, niezależnie od tego, czy są doładowane, czy wolnossące, nie osiągają takich parametrów jak TDI. Ważne jest, aby zrozumieć, że wybór odpowiedniego silnika wpływa nie tylko na wydajność, ale także na koszty eksploatacji oraz emisję spalin. Dlatego przy wyborze silnika do pojazdu warto kierować się nie tylko jego mocą, ale także jego technologią, co może znacząco wpłynąć na komfort i ekonomię jazdy.