Silnik spalinowy o stopniu sprężania w przedziale 14÷22, na którego cykl pracy składają się dwa obroty wału korbowego, to silnik
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Czterosuwowy silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym charakteryzuje się wyższym stopniem sprężania, zazwyczaj w przedziale od 14 do 22, co umożliwia efektywniejsze wykorzystanie energii zawartej w paliwie. W silnikach tych proces spalania zachodzi w czterech etapach: ssania, sprężania, pracy oraz wydechu. W silnikach z zapłonem samoczynnym, takich jak silniki Diesla, paliwo jest wtryskiwane pod wysokim ciśnieniem do gorącego powietrza, co powoduje samozapłon. Dzięki wyższemu stopniowi sprężania, silniki te osiągają lepszą efektywność termodynamiczną i niższe zużycie paliwa w porównaniu do silników z zapłonem iskrowym o niższym stopniu sprężania. Przykładem zastosowania czterosuwowych silników spalinowych z zapłonem samoczynnym są pojazdy ciężarowe oraz niektóre modele samochodów osobowych, które wymagają wysokiej sprawności oraz dużej mocy przy niskim zużyciu paliwa. Dobrą praktyką w projektowaniu silników tego typu jest wdrażanie systemów turboładowania, które dodatkowo zwiększają moc silnika oraz poprawiają jego wydajność.
Silniki spalinowe dzielą się na różne typy w zależności od cyklu pracy, a także rodzaju zapłonu. Odpowiedzi wskazujące na silniki dwusuwowe z zapłonem iskrowym lub samoczynnym są niepoprawne, ponieważ silniki dwusuwowe zazwyczaj mają niższy stopień sprężania, co ogranicza ich efektywność. Dwusuwowe silniki z zapłonem iskrowym działają w bardziej uproszczony sposób, realizując cykl pracy w zaledwie dwa suwki tłoka, co prowadzi do większego zużycia paliwa i nieefektywnego spalania. Z kolei silniki z zapłonem samoczynnym, które są typowe dla silników Diesla, nie są dwusuwowe, gdyż spalanie następuje pod wpływem wysokiego ciśnienia, które wymaga dłuższego cyklu, charakterystycznego dla silników czterosuwowych. W kontekście podanego pytania, wybór czterosuwowego silnika spalinowego z zapłonem samoczynnym jest zgodny z zasadami inżynierii mechanicznej, które kładą nacisk na efektywność energetyczną i minimalizację emisji. Typowe pułapki myślowe związane z tym zagadnieniem to błędne utożsamienie silników dwusuwowych z większą mocą lub bardziej zaawansowanym spalaniem, co w praktyce jest nieprawdziwe. Warto również zwrócić uwagę na to, że silniki czterosuwowe z zapłonem iskrowym, chociaż również powszechnie stosowane, nie osiągają takich samych wyników wydajności jak their diesel counterparts, szczególnie w zastosowaniach wymagających dużych momentów obrotowych oraz długotrwałej pracy silnika.