Uzupełnianie ubytków płynu chłodzącego wodą demineralizowaną jest poprawną praktyką, ponieważ woda demineralizowana nie zawiera soli ani innych zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do osadzania się kamienia w systemie chłodzenia. Dobrą praktyką jest stosowanie wody demineralizowanej, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia silnika. W przypadku awarii lub ubytków płynu, użycie wody demineralizowanej pozwala uniknąć problemów z korozją i osadami, które mogą negatywnie wpłynąć na długoterminową wydajność układu chłodzenia. Przykładowo, woda demineralizowana jest często zalecana w samochodach użytkowych, gdzie wymagania dotyczące jakości płynów eksploatacyjnych są wysokie. Dodatkowo, stosowanie wody demineralizowanej w połączeniu z odpowiednimi dodatkami do chłodzenia, takimi jak środki antykorozyjne, podnosi wydajność chłodzenia oraz zabezpiecza silnik przed przegrzaniem.
Stosowanie wodnego roztworu mocznika, wody mineralnej oraz wodnego roztworu sody technicznej do uzupełniania płynu chłodzącego wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla funkcjonowania układu chłodzenia silnika. Wodny roztwór mocznika, który jest stosowany głównie w kontekście układów wydechowych jako składnik AdBlue, nie jest przeznaczony do wykorzystania w systemach chłodzenia. Może on powodować osadzanie się szkodliwych substancji w układzie oraz prowadzić do zatykania kanałów chłodzących. Woda mineralna, zawierająca różne minerały i sole, może prowadzić do korozji elementów metalowych w układzie chłodzenia oraz do tworzenia osadów, co negatywnie wpływa na efektywność chłodzenia. Z kolei wodny roztwór sody technicznej, pomimo że może działać jako środek czyszczący, jest zbyt alkaliczny dla układu chłodzenia, co może uszkodzić uszczelki oraz inne elementy. Stosowanie tych substancji wynika często z błędnych założeń dotyczących ich powszechnej dostępności i niskich kosztów. Warto podkreślić, że każda ingerencja w układ chłodzenia powinna być dostosowana do specyfikacji producenta, aby zapewnić dostateczną ochronę i wydajność silnika.