Silnik widlasty to typ silnika spalinowego, w którym cylindry są rozmieszczone w dwóch rzędach, ustawionych pod kątem do siebie, najczęściej 60 lub 90 stopni. Ta konstrukcja umożliwia lepsze wykorzystanie przestrzeni i płynniejsze działanie silnika, co przekłada się na wyższą moc oraz mniejsze wibracje. Przykładem zastosowania silników widlastych są samochody sportowe oraz motocykle, gdzie pożądane są zarówno osiągi, jak i kompaktowe wymiary. Silniki widlasty są często stosowane w pojazdach o dużej mocy, takich jak samochody osobowe z silnikami V6 lub V8, co potwierdzają standardy motoryzacyjne dotyczące osiągów i efektywności. Dodatkowo, dzięki bardziej skomplikowanej konstrukcji, silniki te charakteryzują się lepszym rozkładem masy i stabilnością, co jest kluczowe w sportach motorowych. W branży motoryzacyjnej, silniki widlasty są często preferowane ze względu na ich zdolność do generowania dużej ilości momentu obrotowego przy szerokim zakresie obrotów silnika.
Cylindry w silniku gwiazdowym są umieszczone w formie promieni, co pozwala na kompaktową konstrukcję i dobre chłodzenie, ale nie mają odchylenia pod kątem jak w silnikach widlastych. Silniki rzędowe z kolei mają cylindry ustawione w jednej linii, co wpływa na ich długość i rozmieszczenie w nadwoziu pojazdu, ale również nie odpowiada na pytanie dotyczące kąta między rzędami. Silnik z tłokiem obrotowym, znany również jako silnik Wankla, charakteryzuje się zupełnie inną konstrukcją, w której zamiast cylindrów tłokowych stosuje się wirnik, co eliminuje potrzebę rozmieszczania cylindrów w rzędach. Takie podejście jest mylące, ponieważ myśląc o silniku spalinowym, można błędnie kojarzyć różne typy z podobnymi cechami, co prowadzi do nieporozumień. Ważne jest sprawdzenie zasadniczych różnic w budowie silników spalinowych oraz ich specyficznych zastosowań. Właściwe zrozumienie tych różnic pomoże uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do mylnych konkluzji podczas analizy budowy silników.