Pokrycie gumowej uszczelki filtra oleju olejem silnikowym przed jego montażem jest kluczowym krokiem w procesie wymiany filtra. Olej silnikowy działa jako smar, co umożliwia łatwiejsze dokręcenie filtra bez ryzyka uszkodzenia uszczelki. Właściwie nałożony olej tworzy warstwę smarującą, która zapobiega zacięciu się uszczelki oraz zapewnia równomierne dopasowanie do powierzchni kontaktu. To działanie zmniejsza ryzyko wycieków oleju, które mogą wystąpić na skutek niedostatecznego docisku lub uszkodzenia uszczelki w momencie zakręcania filtra. Ponadto, pokrycie uszczelki olejem sprzyja lepszemu uszczelnieniu, co jest niezwykle ważne, zwłaszcza w silnikach pracujących w trudnych warunkach. W branży motoryzacyjnej zaleca się tę praktykę jako standardowy krok w procedurach wymiany filtrów olejowych, aby zapewnić długotrwałą szczelność i poprawę wydajności silnika.
Przetrzenie uszczelki do sucha jest niewłaściwe, ponieważ uszczelka, która nie jest pokryta olejem, może nie zadziałać efektywnie, co zwiększa ryzyko wycieków oleju. Uszkodzenie uszczelki podczas montażu może prowadzić do nieprawidłowego uszczelnienia, co z kolei prowadzi do poważnych konsekwencji, takich jak utrata ciśnienia oleju i uszkodzenie silnika. W wielu przypadkach, gdy nie stosuje się oleju na uszczelce, można spotkać się z problemem zacięcia się uszczelki, co prowadzi do trudności w demontażu filtra w przyszłości. Używanie wazeliny jako środka smarującego nie jest zalecane, ponieważ może ona rozpuszczać się w oleju silnikowym, co prowadzi do utraty jej właściwości uszczelniających. Dodatkowo, wazelina może nie przylegać dobrze do gumy, co powoduje, że otoczenie uszczelki jest narażone na wycieki. Z kolei stosowanie silikonu na uszczelce gumowej jest całkowicie nieodpowiednie, ponieważ silikon może zniszczyć gumę, prowadząc do jej twardnienia i pękania. Silikon jest materiałem, który nie jest przeznaczony do kontaktu z olejem silnikowym w takich zastosowaniach, co może skutkować poważnym uszkodzeniem uszczelki oraz silnika. W każdym przypadku, zalecane jest trzymanie się sprawdzonych praktyk, takich jak smarowanie uszczelki olejem, aby zapewnić długotrwałą i bezpieczną eksploatację silnika.