Zasilanie typu CR (Common Rail) jest systemem stosowanym w silnikach wysokoprężnych, który umożliwia precyzyjne dawkowanie paliwa do cylindrów. W odróżnieniu od tradycyjnych systemów wtryskowych, gdzie każdy wtryskiwacz działał niezależnie, Common Rail gromadzi paliwo pod ciśnieniem w centralnym zbiorniku, dzięki czemu możliwe jest wielokrotne wtryskiwanie w trakcie jednego cyklu pracy silnika. To rozwiązanie zwiększa wydajność spalania, zmniejsza emisję szkodliwych substancji oraz poprawia dynamikę silnika. Przykładem zastosowania mogą być nowoczesne silniki diesla w samochodach osobowych oraz ciężarowych, które dzięki systemom CR osiągają lepsze parametry ekologiczne i ekonomiczne. System ten jest zgodny z aktualnymi normami emisji spalin, takimi jak Euro 6, co czyni go standardem w branży motoryzacyjnej.
Zasilanie typu CR (Common Rail) jest ściśle związane z silnikami wysokoprężnymi, dlatego odpowiedzi dotyczące silników gazowych, wielopaliwowych oraz niskoprężnych są błędne. Silniki gazowe zazwyczaj wykorzystują inne systemy zasilania, takie jak zasilanie mieszanką gazu i powietrza, które nie wymagają tak skomplikowanego systemu jak Common Rail. W przypadku silników wielopaliwowych, chociaż mogą one korzystać z różnych rodzajów paliwa, to jednak wciąż bazują na rozwiązaniach charakterystycznych dla konkretnego typu napędu. Niskoprężne silniki, które operują na niższych ciśnieniach w komorze spalania, nie korzystają z technologii Common Rail, ponieważ system ten wymaga odpowiednio wysokiego ciśnienia, aby efektywnie wtryskiwać paliwo. W związku z tym, w kontekście technologii wtrysku paliwa, błędne jest myślenie, że system CR mógłby być stosowany w silnikach o niższych parametrach pracy. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla inżynierów i techników zajmujących się projektowaniem i serwisowaniem układów paliwowych, ponieważ wpływa to na efektywność pracy silników oraz ich wpływ na środowisko.