Odpowiedź CD, SAE 5W/30 jest prawidłowa, ponieważ oleje silnikowe oznaczone jako CD są odpowiednie do stosowania w silnikach wysokoprężnych (ZS) i zapewniają dobrą ochronę w trudnych warunkach eksploatacji, w tym w niskich temperaturach. Klasyfikacja SAE 5W/30 oznacza, że olej ma właściwości płynności odpowiednie do pracy w zimnych warunkach (5W), co jest kluczowe dla uruchamiania silnika przy niskich temperaturach. Dodatkowo, lepkość 30 w temperaturze roboczej zapewnia odpowiednią ochronę i smarowanie, co jest niezbędne podczas pracy silnika pod dużym obciążeniem. Oleje te charakteryzują się także dobrą stabilnością termiczną oraz odpornością na utlenianie, co wpływa na dłuższą żywotność oleju i lepszą ochronę silnika. Przykładem zastosowania może być silnik ZS w samochodzie ciężarowym, który pracuje w niskotemperaturowych warunkach, gdzie właściwy dobór oleju ma kluczowe znaczenie dla jego sprawności i trwałości.
Wybór oleju AD, SAE 20W/50 nie jest odpowiedni dla silników ZS pracujących w trudnych warunkach i niskich temperaturach, ponieważ taki olej, mimo że ma odpowiednią lepkość w wyższych temperaturach, nie zapewnia wystarczającej płynności w niskich temperaturach, co może prowadzić do problemów z rozruchem silnika. Olej SAE 20W/50, oznaczany jako '20W', oznacza, że w temperaturach zimowych nie przechodzi przez normy płynności, co jest kluczowe dla uruchamiania silników w trudnych warunkach. Oznaczenie CA również nie jest odpowiednie, ponieważ dotyczy olejów przeznaczonych do silników wysokoprężnych, które jednak mogą mieć inne wymagania dotyczące lepkości i jakości. Oleje oznaczone jako SA nie spełniają współczesnych norm, gdyż są przestarzałe i nie zapewniają wystarczającej ochrony dla nowoczesnych silników. Wybór oleju do silnika musi uwzględniać zarówno jego właściwości chemiczne, jak i przewidywane warunki pracy. Błędne podejście przy doborze oleju opiera się często na mylnym przekonaniu, że wyższa lepkość w wysokich temperaturach zawsze oznacza lepszą ochronę, co jest fałszywe, ponieważ skuteczna ochrona silnika wymaga również odpowiedniej płynności w niskich temperaturach.