Odpowiedź dotycząca pojawienia się napięcia na obudowie silnika oraz ryzyka porażenia prądem elektrycznym jest prawidłowa, ponieważ przewód ochronny PE (ochronny) ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowania urządzeń elektrycznych. W przypadku przerwania tego przewodu, obudowa silnika może znaleźć się pod napięciem, ponieważ nie będzie możliwości odprowadzenia prądów upływowych do ziemi. Taki stan stwarza zagrożenie dla osób pracujących w pobliżu, gdyż kontakt z obudową, która jest na potencjale elektrycznym, może prowadzić do porażenia prądem. W praktyce, aby zminimalizować ryzyko tego typu zdarzeń, zaleca się stosowanie systemów detekcji uszkodzeń izolacji oraz regularne przeglądy instalacji elektrycznej. Ponadto, zgodnie z normą PN-EN 61140, urządzenia powinny być wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia, takie jak wyłączniki różnicowoprądowe, które mogą zareagować na niebezpieczne różnice napięcia i wyłączyć zasilanie w sytuacji awaryjnej.
W analizowanej sytuacji kilka odpowiedzi nieprawidłowo interpretuje skutki przerwania przewodu ochronnego PE. Nie jest prawdą, że uszkodzenie stojana silnika następuje w wyniku tego zdarzenia, ponieważ przewód PE nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za jego funkcjonowanie. Stojan silnika, który jest kluczowym elementem jego budowy, działa niezależnie od przewodu ochronnego, a jego uszkodzenia są zazwyczaj wynikiem przegrzewania, przeciążeń lub wad konstrukcyjnych. Ponadto, przeciążenie sieci elektrycznej i zagrożenie pożarowe nie są bezpośrednio związane z przerwaniem przewodu ochronnego, lecz mogą być efektem niewłaściwego użytkowania urządzeń lub ich uszkodzenia, co prowadzi do zbyt dużych poborów prądu. Również zwiększenie temperatury silnika w czasie pracy nie jest bezpośrednim skutkiem braku przewodu PE, a może być efektem zbyt dużego obciążenia silnika czy niewłaściwego chłodzenia. Kluczowe jest zrozumienie, że przewód ochronny ma na celu jedynie zapewnienie bezpiecznego odprowadzenia prądów upływowych, a jego brak głównie prowadzi do niebezpieczeństwa porażenia prądem, a nie do uszkodzenia samych komponentów silnika. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa, przerwanie przewodu PE powinno być zawsze traktowane jako poważne zagrożenie, które wymaga natychmiastowej reakcji, a nie jako sytuacja, która może powodować inne problemy techniczne.