Odpowiedź 25 Hz jest poprawna, ponieważ prędkość obrotowa silnika asynchronicznego jest ściśle związana z częstotliwością zasilania. W przypadku silników asynchronicznych prędkość obrotowa jest obliczana na podstawie wzoru: n = (120 * f) / p, gdzie n to prędkość obrotowa w obr/min, f to częstotliwość w Hz, a p to liczba par biegunów. Dla silnika o znamionowej prędkości 2920 obr/min i 50 Hz częstotliwości znamionowej, możemy obliczyć liczbę par biegunów: p = (120 * 50) / 2920, co daje około 2,06, czyli przyjmujemy 2 pary biegunów. Aby silnik osiągnął prędkość 1460 obr/min, musimy ustawić falownik na 25 Hz, ponieważ n = (120 * 25) / 2 = 1500 obr/min, co jest zgodne z zasadą proporcji. Użycie falownika w tym kontekście jest zgodne z najlepszymi praktykami w automatyce, umożliwiając precyzyjne dostosowanie prędkości obrotowej do potrzeb aplikacji, co jest niezwykle istotne w wielu procesach przemysłowych. Dzięki takim rozwiązaniom można zwiększyć efektywność energetyczną oraz wydajność operacyjną urządzeń.
Zrozumienie zależności między częstotliwością zasilania a prędkością obrotową silnika asynchronicznego jest kluczowe w kontekście jego właściwego działania. Propozycje 75 Hz, 50 Hz oraz 100 Hz są błędne, ponieważ nie odzwierciedlają proporcji, które są fundamentalne dla działania silnika. Ustawienie falownika na 75 Hz skutkuje prędkością obrotową n = (120 * 75) / 2, co daje 4500 obr/min, co jest znacznie wyższe niż znamionowa prędkość. Analogicznie, 100 Hz daje jeszcze wyższą prędkość, co może prowadzić do uszkodzenia mechanicznego silnika. Ustawienie na 50 Hz nie zapewni pożądanej prędkości 1460 obr/min, a jedynie utrzyma jego nominalną prędkość. Typowe błędy, które prowadzą do tych nieporozumień, to ignorowanie zasady proporcjonalności oraz niewłaściwe interpretowanie znamionowych danych silnika. W praktyce, analiza i zastosowanie odpowiednich wartości częstotliwości na falowniku jest niezbędne do optymalizacji pracy silnika, co przekłada się na oszczędność energii oraz wydłużenie żywotności sprzętu. Dlatego kluczowe jest, aby stosować się do podanych wzorów i zasad w zakresie ustawień falowników, aby uniknąć niekorzystnych skutków w pracy silników elektrycznych.