Silnik prądu stałego szeregowy jest najlepszym wyborem do obsługi bardzo ciężkiej przepustnicy ze względu na swoje właściwości charakterystyczne. Jego konstrukcja powoduje, że w momencie rozruchu generuje on znaczny moment obrotowy, co jest kluczowe przy napędzie elementów wymagających dużej siły. W silniku szeregowym uzwojenie wzbudzenia jest połączone szeregowo z uzwojeniem twornika, co sprawia, że przy niskich prędkościach obrotowych, gdy przepustnica jest obciążona, prąd w obwodzie wzbudzenia jest wysoki, co prowadzi do zwiększenia pola magnetycznego i efektywnego momentu obrotowego. Przykłady zastosowania silników szeregowych to napędy w systemach transportowych, dźwigach oraz w aplikacjach, gdzie wymagana jest znaczna moc przy niskich prędkościach. Zgodnie z normami branżowymi, wykorzystanie silników szeregowych w takich zastosowaniach jest powszechnie akceptowane i polecane z uwagi na efektywność energetyczną oraz niezawodność działania.
Silniki obcowzbudne, bocznikowe i bezszczotkowe, choć mają swoje zastosowania, nie nadają się najlepiej do obsługi bardzo ciężkich przepustnic. Silniki obcowzbudne charakteryzują się stałym momentem obrotowym, co sprawia, że przy dużych obciążeniach mogą mieć problemy z dostarczeniem wymaganego momentu w niskich prędkościach. W praktyce oznacza to, że silnik tego typu może nie zapewnić wystarczającej siły do otwarcia ciężkiej przepustnicy, co może prowadzić do niewłaściwego działania systemu. Silniki bocznikowe, choć oferują lepsze właściwości w zakresie regulacji prędkości, również nie generują takiego momentu obrotowego przy rozruchu jak silniki szeregowe, co jest kluczowe w sytuacji, gdy konieczne jest pokonanie dużego oporu przy uruchamianiu. Bezszczotkowe silniki prądu stałego, z kolei, chociaż oferują wiele zalet, takich jak mniejsze zużycie i wyższa efektywność, w kontekście zastosowań wymagających dużych momentów obrotowych przy rozruchu, mogą nie spełniać oczekiwań. Wybór niewłaściwego typu silnika w krytycznych aplikacjach może prowadzić do awarii systemów oraz zwiększonego zużycia energii. Dlatego kluczowe jest zrozumienie specyfiki i wymagań aplikacji, a także właściwego doboru komponentów w oparciu o rzetelną analizę ich charakterystyk. Wydajność, niezawodność i bezpieczeństwo systemu napędowego muszą być zawsze priorytetem.