Sensor radarowy działający na zasadzie efektu Dopplera jest wykorzystywany przede wszystkim do pomiaru prędkości obiektów. Efekt Dopplera polega na zmianie częstotliwości fali elektromagnetycznej w zależności od ruchu źródła fali oraz obserwatora. W kontekście radaru, gdy obiekt porusza się w kierunku sensora, fale radarowe są przesuwane ku wyższej częstotliwości, a gdy się oddala, dochodzi do obniżenia częstotliwości. Ta zmiana częstotliwości jest bezpośrednio związana z prędkością obiektu. Przykładem zastosowania tej technologii jest pomiar prędkości pojazdów w systemach monitorowania ruchu drogowego oraz w radarach meteorologicznych do analizy prędkości wiatru. W praktyce, radary oparte na efekcie Dopplera są standardem w wielu dziedzinach, takich jak lotnictwo, motoryzacja czy meteorologia, co czyni je nieocenionym narzędziem w nowoczesnej technologii pomiarowej.
Wybór odpowiedzi dotyczący nadciśnienia, temperatury czy podciśnienia jest błędny, ponieważ każda z tych wartości nie ma bezpośredniego związku z efektami, które mierzy sensor radarowy działający na zasadzie Dopplera. Nadciśnienie i podciśnienie odnoszą się do ciśnienia gazu lub cieczy, co jest zupełnie inną kategorią pomiarów, którą realizuje się zwykle za pomocą manometrów lub barometrów, a nie radarów. Z kolei temperatura jest wielkością fizyczną, która zazwyczaj mierzona jest przez termometry, a nie przez sensory radarowe. W przypadku pomiarów temperatury stosuje się różne metody, w tym termopary czy czujniki rezystancyjne, które są znacznie bardziej odpowiednie do tych zastosowań. Typowym błędem myślowym jest założenie, że sensor radarowy, który wyzwala się w odpowiedzi na prędkość, mógłby być użyty do pomiaru innych wielkości fizycznych bez zrozumienia zasady jego działania. Zrozumienie, że sensor radarowy wykorzystuje fale elektromagnetyczne do analizy ruchu, jest kluczowe dla poprawnej interpretacji jego zastosowań, co czyni wybór prędkości jako odpowiedzi jedynym właściwym w tym kontekście.