Silnik bezszczotkowy (BLDC) zasilany jest napięciem stałym, co jest fundamentalną cechą jego konstrukcji. Ten typ silnika charakteryzuje się brakiem szczotek, co prowadzi do mniejszych strat energii i większej efektywności w porównaniu do tradycyjnych silników komutatorowych. W zastosowaniach przemysłowych, takich jak robotyka, drony czy napędy elektryczne w pojazdach, silniki BLDC zyskują na popularności dzięki swojej niezawodności i długowieczności. Przykładem zastosowania silników bezszczotkowych zasilanych napięciem stałym są napędy w elektrycznych hulajnogach, gdzie wymagane są wysoka wydajność oraz kontrola prędkości. W silnikach BLDC zastosowanie napięcia stałego pozwala na prostotę układów sterujących, które mogą być oparte na zaawansowanych systemach PWM (modulacja szerokości impulsu), co umożliwia precyzyjne dostosowanie momentu obrotowego i prędkości silnika. W praktyce, standardy takie jak IEC 60034 dotyczące maszyn elektrycznych podkreślają znaczenie efektywności energetycznej i niezawodności, które są kluczowe w projektowaniu systemów opartych na silnikach BLDC.
Zasilanie silnika bezszczotkowego napięciem trójfazowym, jednofazowym lub dwufazowym jest nieprawidłowe, ponieważ silniki BLDC są projektowane do pracy z napięciem stałym. Napięcie trójfazowe, które jest powszechnie stosowane w silnikach asynchronicznych, wymaga zastosowania skomplikowanych układów zasilania oraz falowników, co wprowadza dodatkowe koszty i złożoność w systemach. Napięcie jednofazowe również nie jest odpowiednie dla silników BLDC, które są zaprojektowane w celu wykorzystania napięcia stałego do osiągnięcia optymalnej efektywności. W przypadku zastosowania napięcia dwufazowego, silnik nie byłby w stanie wytworzyć odpowiedniego momentu obrotowego, co ograniczałoby jego zastosowanie. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich koncepcji, wynikają często z mylenia silników bezszczotkowych z innymi rodzajami silników elektrycznych, takimi jak silniki synchroniczne czy asynchroniczne, które rzeczywiście mogą być zasilane różnymi typami napięć. W praktyce, projektanci i inżynierowie powinni być świadomi specyfiki silników bezszczotkowych, aby prawidłowo je integrować w różnych aplikacjach, przestrzegając przy tym standardów branżowych, takich jak IEC 60034, które podkreślają znaczenie odpowiedniego doboru technologii do charakterystyki danego silnika.