Silniki prądu stałego szeregowe charakteryzują się tym, że uzwojenie wzbudzenia jest połączone szeregowo z uzwojeniem wirnika. Taki układ oznacza, że prąd płynący przez wirnik jest również tym samym prądem, który zasila uzwojenie wzbudzenia. W rezultacie, przy rozruchu silnika szeregowego, w momencie zerowej prędkości obrotowej, prąd osiąga wartość maksymalną, co generuje bardzo duży moment obrotowy. Jest to szczególnie istotne w zastosowaniach, gdzie wymagany jest wysoki moment startowy, na przykład w napędzie dźwigów, taśmociągów czy wózków widłowych. W kontekście standardów przemysłowych, silniki te często stosowane są w aplikacjach, gdzie wymagane jest szybkie pokonywanie oporów, co czyni je niezastąpionymi w wielu dziedzinach przemysłu. Dodatkowo, ich prosta konstrukcja oraz stosunkowo niskie koszty produkcji sprawiają, że są popularnym wyborem w wielu zastosowaniach.
Silniki obcowzbudne, w których uzwojenie wzbudzenia jest zasilane z osobnego źródła prądowego, nie mają takich samych właściwości rozruchowych jak silniki szeregowe. W silnikach tych, moment rozruchowy zależy od wartości prądu wzbudzenia, które jest ustalone niezależnie od prądu wirnika. To oznacza, że w momencie startu silnika obcowzbudnego moment obrotowy jest mniejszy, a ich główną zaletą jest stabilność prędkości przy różnych obciążeniach, co czyni je bardziej odpowiednimi do aplikacji wymagających stałej prędkości, takich jak wentylatory czy pompy. Silniki synchroniczne są z kolei stosowane w zastosowaniach, gdzie wymagane są precyzyjne obroty i synchronizacja z siecią elektryczną. Ich konstrukcja i sposób działania sprawiają, że nie są one w stanie wygenerować dużego momentu rozruchowego, co czyni je mniej praktycznymi dla aplikacji, w których istotne jest szybkie uruchomienie. Silniki bocznikowe, z drugiej strony, mają połączenie równoległe uzwojenia wzbudzenia z wirnikiem, co również wpływa na niższy moment rozruchowy w porównaniu do silników szeregowych. W praktyce, wybór odpowiedniego silnika powinien być podyktowany specyfiką aplikacji oraz wymaganiami dotyczącymi momentu obrotowego i dynamiki rozruchu, aby uniknąć typowych błędów w doborze silnika do konkretnego zadania.